Humørsvingninger og vuggestue

2. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Humørsvingninger og vuggestue

Kære Helen

Jeg har tidligere fået brugbare svar fra dig, og har nu brug for råd igen.

Synes det er utroligt svært at skrive, så måske det bliver lidt rodet.

Min datter er nu blevet 14 måneder i dag, og vi har lige været til 3 måneders samtale i vuggestuen. Hun startede i maj, så har gået der i 4 måneder nu. Kun afbrudt af 2 ugers ferie.

Vi havde fra starten regnet med, at det ville blive en lang og svær indkøring, da vores barn altid har krævet lidt ekstra af os, så vi havde faktisk sat 4 uger af til at køre hende ind.

Vi oplever vores datter som en pige med meget stor personlighed, som vil frem i livet. Samtidig opfatter vi hende også som bestemt, temperamentfuld og stædig. Hun har til tider tænkt om hun var/er signalstærk. Men hun er samtidig også humoristisk og sjov.

Jeg har fra start af været helt åben overfor personalet i vuggestuen og fortalt hvad vores oplevelse har været af vores datter, men synes ikke rigtig, at der er nogen som har lyttet.

Jeg synes dog at i takt med at måneder er gået og hun er vokset. Kan gå mm. så er det blevet lidt nemmere.

Vi holdt sommerferie tidligt og vores datter var derfor i vuggestue, mens de fleste børn havde ferie, og dermed var der ikke så mange børn, og det gjorde bare en kæmpe forskel for hende. Lige pludselig var hun glad for at være der og bevægede sig rundt. Kom ud af barnevognen og ned på jorden. Det var helt fantastisk.

Det sidste stykke tid har vi fået af vide, når jeg har spurgt hvordan hendes dag har været, at den har været meget svingende. Hun kan være glad og løbe rundt og det næste øjeblik være sur og bestemt, kalder de det. Det svinger fra ...

Annonce

... uge til uge, fra dag til dag og fra time til time.

Jeg troede, at det var meget normalt, at små børns humør kunne svinge, men i dag til samtalen med vuggestuen fortæller pædagogen, at hun synes, at hendes væremåde og humør svingede meget, og da jeg spørger om det ikke er meget normalt, så svarer hun, at hun ikke synes det var normalt, at det svingede så meget og fra time til time, og at hun slet ikke kunne sætte ord på, hvad der var skyld i det. Samtidig fortalte hun, at de var begyndt at være mere konsekvent overfor hende, da de mente, at det var det, som hun havde brug for.

Det skal siges, at vi sætter grænser herhjemme, og hun får ikke lov at gøre lige hvad hun har lyst til. Når hun gør noget hun ikke må, så siger vi det til hende, og så bliver hun som regel tosset og så fortæller jeg hende for det meste anerkendende, at hun gerne må være sur, men at hun ikke må tage den ting, men at hun gerne må lege med sit legetøj. Så synes vi gør meget.

Pædagogen fortæller, at de næsten opfatter hende som manipulerende og styrende. Hun bliver ved til hun får sin vilje og hvis hun får den, så griner hun bare af dem. Hun er altså kun lige blevet 14 måneder.

Jeg kan mærke, at jeg som mor bliver ked af det. Vil gerne have, at mit barn har det godt i vuggestuen, og synes måske det er forkert, at de ser hende som manipulerende.

Så tror egentlig mit spørgsmål går på, om du synes, det er den rigtige måde at tackle det på fra vuggestuens side, og er det ikke meget normalt at børn er humørsvingende og nogen er bestemt og andre ikke. Burde de ikke kunne tackle det?

Håber det giver mening.

Venlig hilsen

En lidt frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder