Brev:
Humørsvingninger og vuggestue
2. september 2014
Alder:
14 mdr.
Humørsvingninger og vuggestue
Kære Helen
Jeg har tidligere fået brugbare svar fra dig, og har nu brug for råd igen.
Synes det er utroligt svært at skrive, så måske det bliver lidt rodet.
Min datter er nu blevet 14 måneder i dag, og vi har lige været til 3 måneders samtale i vuggestuen. Hun startede i maj, så har gået der i 4 måneder nu. Kun afbrudt af 2 ugers ferie.
Vi havde fra starten regnet med, at det ville blive en lang og svær indkøring, da vores barn altid har krævet lidt ekstra af os, så vi havde faktisk sat 4 uger af til at køre hende ind.
Vi oplever vores datter som en pige med meget stor personlighed, som vil frem i livet. Samtidig opfatter vi hende også som bestemt, temperamentfuld og stædig. Hun har til tider tænkt om hun var/er signalstærk. Men hun er samtidig også humoristisk og sjov.
Jeg har fra start af været helt åben overfor personalet i vuggestuen og fortalt hvad vores oplevelse har været af vores datter, men synes ikke rigtig, at der er nogen som har lyttet.
Jeg synes dog at i takt med at måneder er gået og hun er vokset. Kan gå mm. så er det blevet lidt nemmere.
Vi holdt sommerferie tidligt og vores datter var derfor i vuggestue, mens de fleste børn havde ferie, og dermed var der ikke så mange børn, og det gjorde bare en kæmpe forskel for hende. Lige pludselig var hun glad for at være der og bevægede sig rundt. Kom ud af barnevognen og ned på jorden. Det var helt fantastisk.
Det sidste stykke tid har vi fået af vide, når jeg har spurgt hvordan hendes dag har været, at den har været meget svingende. Hun kan være glad og løbe rundt og det næste øjeblik være sur og bestemt, kalder de det. Det svinger fra uge til uge, fra dag til dag og fra time til time.
Jeg troede, at det var meget normalt, at små børns humør kunne svinge, men i dag til samtalen med vuggestuen fortæller pædagogen, at hun synes, at hendes væremåde og humør svingede meget, og da jeg spørger om det ikke er meget normalt, så svarer hun, at hun ikke synes det var normalt, at det svingede så meget og fra time til time, og at hun slet ikke kunne sætte ord på, hvad der var skyld i det. Samtidig fortalte hun, at de var begyndt at være mere konsekvent overfor hende, da de mente, at det var det, som hun havde brug for.
Det skal siges, at vi sætter grænser herhjemme, og hun får ikke lov at gøre lige hvad hun har lyst til. Når hun gør noget hun ikke må, så siger vi det til hende, og så bliver hun som regel tosset og så fortæller jeg hende for det meste anerkendende, at hun gerne må være sur, men at hun ikke må tage den ting, men at hun gerne må lege med sit legetøj. Så synes vi gør meget.
Pædagogen fortæller, at de næsten opfatter hende som manipulerende og styrende. Hun bliver ved til hun får sin vilje og hvis hun får den, så griner hun bare af dem. Hun er altså kun lige blevet 14 måneder.
Jeg kan mærke, at jeg som mor bliver ked af det. Vil gerne have, at mit barn har det godt i vuggestuen, og synes måske det er forkert, at de ser hende som manipulerende.
Så tror egentlig mit spørgsmål går på, om du synes, det er den rigtige måde at tackle det på fra vuggestuens side, og er det ikke meget normalt at børn er humørsvingende og nogen er bestemt og andre ikke. Burde de ikke kunne tackle det?
Håber det giver mening.
Venlig hilsen
En lidt frustreret mor