Brev:
Trøst og hjælp
21. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Trøst og hjælp
Kære Helen
Er godt klar over at min spørgsmålskvote er ved at være opbrugt, og jeg skal nok holde inde med at skrive en tid - men der er altså et par ting, jeg går og tænker meget over.
Jeg er netop gået i gang med din bog om gråd og trøst, men er endnu ikke stødt på svaret (hvis der er et).
Dilemma I: Min søn på snart 6 måneder, kan ind imellem blive ganske irriteret - både når han leger selv - og alene. Ind imellem resulterer det i en slags gråd - når f.eks. legetøjet ikke gør, hvad han forventer. Mange gange kan jeg læse på ham, hvad han har brug for af hjælp - og hjælper ham videre med problemet med det samme - eller jeg kan finde på at tage ham op og trøste/berolige/aflede ham, hvis jeg ikke ved, hvad han er irriteret over.
Min bekymring er, om min hurtige trang til at hjælpe ham med det samme i sidste ende kan resultere i en eller anden form for "indlært hjælpeløshed"? Han lærer måske ikke at prøve at løse problemerne selv - eller også gør han det netop, fordi han får hjælp?
Dilemma II: Lidt samme problematik er, når han f.eks. falder og slår sig ganske lidt, når han forgæves prøver at kravle - og måske i virkeligheden blot bliver forskrækket. Der løfter jeg ham med det samme op, og trøster ham ved at holde ham ind til mig og tale beroligende. Derefter bliver han hurtig glad igen. Min mand derimod tager ham også op, men prøver derefter at aflede ham med glad snak og afledning. Jeg er bange for, at han ikke føler "sig mødt og forstået", hvis man virker glad, når han er ked af det - og min mand mener omvendt, at jeg ved at trøste ham, understreger over for ham, at han har været udsat for noget forfærdeligt, og dermed gør ham endnu mere ked af det. Vi "diskuterer" problemstillingen rigtig meget - for hvad er nu det bedste for drengen?
Ved godt der ikke er noget entydigt svar, men jeg ville være så glad for at vide, hvad du tænker.
Håber du nyder det skønne vejr