Trøst og hjælp

21. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Trøst og hjælp

Kære Helen

Er godt klar over at min spørgsmålskvote er ved at være opbrugt, og jeg skal nok holde inde med at skrive en tid - men der er altså et par ting, jeg går og tænker meget over.
Jeg er netop gået i gang med din bog om gråd og trøst, men er endnu ikke stødt på svaret (hvis der er et).

Dilemma I: Min søn på snart 6 måneder, kan ind imellem blive ganske irriteret - både når han leger selv - og alene. Ind imellem resulterer det i en slags gråd - når f.eks. legetøjet ikke gør, hvad han forventer. Mange gange kan jeg læse på ham, hvad han har brug for af hjælp - og hjælper ham videre med problemet med det samme - eller jeg kan finde på at tage ham op og trøste/berolige/aflede ham, hvis jeg ikke ved, hvad han er irriteret over.

Min bekymring er, om min hurtige trang til at hjælpe ham med det samme i sidste ende kan resultere i en eller anden form for "indlært hjælpeløshed"? Han lærer måske ikke at prøve at løse problemerne selv - eller også gør ...

Annonce

... han det netop, fordi han får hjælp?

Dilemma II: Lidt samme problematik er, når han f.eks. falder og slår sig ganske lidt, når han forgæves prøver at kravle - og måske i virkeligheden blot bliver forskrækket. Der løfter jeg ham med det samme op, og trøster ham ved at holde ham ind til mig og tale beroligende. Derefter bliver han hurtig glad igen. Min mand derimod tager ham også op, men prøver derefter at aflede ham med glad snak og afledning. Jeg er bange for, at han ikke føler "sig mødt og forstået", hvis man virker glad, når han er ked af det - og min mand mener omvendt, at jeg ved at trøste ham, understreger over for ham, at han har været udsat for noget forfærdeligt, og dermed gør ham endnu mere ked af det. Vi "diskuterer" problemstillingen rigtig meget - for hvad er nu det bedste for drengen?

Ved godt der ikke er noget entydigt svar, men jeg ville være så glad for at vide, hvad du tænker.

Håber du nyder det skønne vejr

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor