Brev:
Morglad og udmattet
24. februar 2014
Alder:
19 mdr.
Morglad og udmattet
Kære Helen
Så er jeg på banen igen med et spørgsmål ang. min dreng på snart 20 mdr., som nu i snart en måneds tid har haft det svært.
De første par uger tror jeg, at hans humørsvingninger primært hang sammen med tandudbrud, da hele hånden var i munden hele tiden, og han på splitsekunder kunne skifte fra glad, legende dreng til ulykkelig eller hysterisk krabat. De sidste to uger er savleriet og hånd-i-mund dog holdt op, men det er humørskiftene ikke. Oveni har han været noget snottet og jeg tænker måske lidt utilpas indimellem - det er jo influenzaperiode, men han har ikke haft feber, dårlig mave eller lignende.
Alligevel virker han off på en eller anden måde.
Han plejer at være en glad dreng, der gerne sidder og leger midt på gulvet, med eller uden storebror. Og energi plejer der at være masser af. Hans sprog udvikler sig meget i øjeblikket, og vi har egentlig bare måbende betragtet ham som "den nemme toer" :-)
Når jeg er urolig nu og ikke helt kan regne ud, hvad der foregår, er det, fordi han virker træt, puttende og ja, nærmest deprimeret. Og sådan har det altså været i flere uger nu. Ligger der en seperationsangst-periode nu? Eller er det bare, fordi der foregår rigtig meget oveni knolden på ham?
Vi reagerer ved at putte ekstra med ham, lege tumlelege i vores seng hvor der er plads til det, give ham ekstra knus, lege hans lege med ham og storebror, snakke med ham om alt muligt (kommentarspor til alt hvad vi laver) så han kan forstå hvad vi laver, inddrage ham i madlavning, tømme opvaskemaskine, vaske tøj, du ved alle de der ting, der skal ordnes, også selv om han pylrer, og som han faktisk gerne vil hjælpe med (kan selv - vil selv).
Mor her må helst ikke gå længere end en meter væk. Far kan godt gå an, hvis mor ikke er der, men ikke andre. Og hos dagplejen synes han også at gå og være ked af det hele formiddagen. Savner han eller? Indtil nu har dagplejen været problemfri, og han holder tydeligvis meget af hende og de andre børn, han vil bare ikke afleveres eller være der uden mor eller far, som det er i øjeblikket.
Kan du komme med nogle gode tanker om hvad der evt. kan være galt?
Vi kunne godt tænke os at få vores glade lille krudtugle tilbage snart.
Mange hilsner
AH