Morglad og udmattet

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Morglad og udmattet

Kære Helen

Så er jeg på banen igen med et spørgsmål ang. min dreng på snart 20 mdr., som nu i snart en måneds tid har haft det svært.

De første par uger tror jeg, at hans humørsvingninger primært hang sammen med tandudbrud, da hele hånden var i munden hele tiden, og han på splitsekunder kunne skifte fra glad, legende dreng til ulykkelig eller hysterisk krabat. De sidste to uger er savleriet og hånd-i-mund dog holdt op, men det er humørskiftene ikke. Oveni har han været noget snottet og jeg tænker måske lidt utilpas indimellem - det er jo influenzaperiode, men han har ikke haft feber, dårlig mave eller lignende.

Alligevel virker han off på en eller anden måde.

Han plejer at være en glad dreng, der gerne sidder og leger midt på gulvet, med eller uden storebror. Og energi plejer der at være masser af. Hans sprog udvikler sig meget i øjeblikket, og vi har egentlig bare måbende betragtet ham som "den nemme toer" :-)

Når jeg er urolig nu og ikke helt kan regne ud, hvad der foregår, er det, fordi han virker træt, puttende og ja, nærmest deprimeret. Og sådan har det altså været i flere uger nu. ...

Annonce

... Ligger der en seperationsangst-periode nu? Eller er det bare, fordi der foregår rigtig meget oveni knolden på ham?

Vi reagerer ved at putte ekstra med ham, lege tumlelege i vores seng hvor der er plads til det, give ham ekstra knus, lege hans lege med ham og storebror, snakke med ham om alt muligt (kommentarspor til alt hvad vi laver) så han kan forstå hvad vi laver, inddrage ham i madlavning, tømme opvaskemaskine, vaske tøj, du ved alle de der ting, der skal ordnes, også selv om han pylrer, og som han faktisk gerne vil hjælpe med (kan selv - vil selv).

Mor her må helst ikke gå længere end en meter væk. Far kan godt gå an, hvis mor ikke er der, men ikke andre. Og hos dagplejen synes han også at gå og være ked af det hele formiddagen. Savner han eller? Indtil nu har dagplejen været problemfri, og han holder tydeligvis meget af hende og de andre børn, han vil bare ikke afleveres eller være der uden mor eller far, som det er i øjeblikket.

Kan du komme med nogle gode tanker om hvad der evt. kan være galt?

Vi kunne godt tænke os at få vores glade lille krudtugle tilbage snart.

Mange hilsner

AH

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor