Brev:
Motorisk hurtig
4. december 2012
Alder:
7 mdr.
Motorisk hurtig
Kære Helen
Først vil jeg lige takke dig for dit svar omkring det at have 3 omsorgspersoner. Det gav mig virkelig en ro at få dine øjne på sagen og høre dine tanker. Og så skal du vide at din brevkasse virkelig er en stor hjælp for mig, som er førstegangsmor og bosat i udlandet, så 1000 tak for det!
Jeg skriver til dig igen fordi at det er ved at blive meget klart for os at vores datter er en skøn lille vildbasse, med en ordentlig portion vilje og et stort temperament.
Hun er nu 6 ½ måned og udvikler sig med lynets hast. Hun har taget tilløb til at kravle længe, men pludselig var det ikke interessant at øve sig på længere. Nu gjaldt det om at rejse sig op ved ting. For ca. 14 dage siden lykkedes det hende så og jeg tænkte straks at ååh nej, nu får jeg et barn der aldrig lærer at kravle, men en uges tid senere sad den dog i skabet, med kravleriet også. I stedet for at hvile på laurbæerne og udforske kravleriet, skal hun da selvfølgelig i gang med et nyt projekt :-), hvilket er at gå langs ryglænet i vores sofa! Hun tager ca. 4 skridt hvorefter hun ryger på rumpen og starter forfra.
Jeg ved ikke helt hvordan vi skal gribe hendes motoriske udvikling an. Skal vi stole på at hendes muskulatur, knogler osv. er stærke nok til hendes udfoldelser, eller skal vi, så vidt muligt, prøve at forhindre hende i at rejse sig op. ...
...
De sidste par dage har vi ihærdigt lokket med alskens ting som hun kan kravle efter, så hun ikke rejser sig op, men hun mister hurtigt interessen og kravler hen til noget hun kan rejse sig op ad. Hvis hun står op og vi prøver at sætte hende ned, begynder hun at gå baglæns, for derved at forhindre at hun kommer ned at sidde!
Jeg synes generelt at hun virker stærk. Hun er super mobil og kan hurtigt og sikkert komme rundt i alle stillinger, ligge, sidde, "stå" på knæ og op at stå og holder ofte kun fat med en hånd når hun står op.
Jeg har søgt lidt på din side og kan se at du generelt svarer at hvis det er en del af den naturlige udvikling er det ok, men er det ikke meget tidligt, især hvis hun begynder at tage skridt?
Så mine spørgsmål er:
1. Skal vi så vidt muligt, forhindre hende i at rejse sig?
2. Er der tegn vi kan være opmærksomme på, der indikerer, at hun ikke er stærk nok til at det er forsvarligt at hun rejser sig op og tager skridt?
3. Er det okay for hende at stå på knæ?
4. Skiftning er gået fra at være en dejlig hyggestund, til at blive en kamp hvor hun aser og maser for at komme op og det ender altid i gråd og jeg føler ærlig talt at det er lidt overgrebsagtigt at skifte hende for tiden. Har du nogen gode råd i denne forbindelse?
Bedste hilsner fra
moren til en temperamentsfuld vildbasse