Brev:
Når onkel skal dø..
18. august 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Når onkel skal dø..
Hej Helen.
Det er desværre således, at min bror, min søns onkel er syg af kræft og skal dø inden for en overskuelig fremtid. Ligenu er han indlagt på hospice med henblik på at blive så frisk så han kan komme hjem lidt igen.
Mit spørgsmål går ud på hvor meget min dreng skal være med til, når det er ved at være på det sidste med hans onkel?
De er meget glade for hinanden og min dreng ser utrolig meget op til ham fordi han er landmand og kører alle de sjove maskiner. Han har været med et par gange i traktoren. Han har tit været med på sygehusene, når onkel har været der og det er gået rigtig fint.
Jeg har rådført mig med Kræftens Bekæmpelse og fik at vide, at det var bedst at min dreng selv sagde stop, når han ikke ville se hans onkel mere.
Jeg synes dog det er meget at forlange af en lille dreng der ikke engang er 3 år endnu. Jeg har forsøgt at fortælle at onkel er syg osv, men det ved jeg ikke engang om han ved hvad betyder?? Hans sprog er ikke så meget udviklet, så han selv kan give udtryk for det han ser og føler.
Hvor meget skal man prøve at forklare ham? Jeg tror jeg har læst dig svare en anden engang, at man ikke skulle tage børn med til begravelse, hvis man ikke selv tror man har overskud til at være noget for dem den dag. Og det vil jeg heller ikke gøre. Men er det ok, at han ser onkel i kisten, måske lægger en tegning eller noget legetøj derned? Han er en følsom gut, så vil heller ikke udsætte ham for noget han ikke kan håndtere...
Det bliver et stort savn han kommer til at opleve, så vil gerne gøre afslutningen så god som mulig.
Majbritt