Når onkel skal dø..

18. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Når onkel skal dø..

Hej Helen.

Det er desværre således, at min bror, min søns onkel er syg af kræft og skal dø inden for en overskuelig fremtid. Ligenu er han indlagt på hospice med henblik på at blive så frisk så han kan komme hjem lidt igen.

Mit spørgsmål går ud på hvor meget min dreng skal være med til, når det er ved at være på det sidste med hans onkel?

De er meget glade for hinanden og min dreng ser utrolig meget op til ham fordi han er landmand og kører alle de sjove maskiner. Han har været med et par gange i traktoren. Han har tit været med på sygehusene, når onkel har været der og det er gået rigtig fint.

Jeg har rådført mig med Kræftens Bekæmpelse og fik at vide, at det var bedst at min dreng selv sagde stop, når han ikke ville se hans onkel mere.
Jeg synes dog det er meget at ...

Annonce

... forlange af en lille dreng der ikke engang er 3 år endnu. Jeg har forsøgt at fortælle at onkel er syg osv, men det ved jeg ikke engang om han ved hvad betyder?? Hans sprog er ikke så meget udviklet, så han selv kan give udtryk for det han ser og føler.

Hvor meget skal man prøve at forklare ham? Jeg tror jeg har læst dig svare en anden engang, at man ikke skulle tage børn med til begravelse, hvis man ikke selv tror man har overskud til at være noget for dem den dag. Og det vil jeg heller ikke gøre. Men er det ok, at han ser onkel i kisten, måske lægger en tegning eller noget legetøj derned? Han er en følsom gut, så vil heller ikke udsætte ham for noget han ikke kan håndtere...

Det bliver et stort savn han kommer til at opleve, så vil gerne gøre afslutningen så god som mulig.

Majbritt

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!