Brev:
Syg eller bare sent på den?
24. juli 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Syg eller bare sent på den?
Jeg har en lille datter på 2½ år. Ind imellem ovevejer jeg, om hun har en sygdom, da jeg med halve ører flere gange har hørt om børn, med de samme "problemer" som hende i forbindelse med, at de havde en sygdom, som jeg ikke husker navnet på.
Hun er meget lille. Voksede stort set ikke fra hun var 12-24 måneder. På trods af, at hun som hovedregel spiser meget og godt mad. Det sidste halve år (5 mdr.) har hun dog taget 600g på og er vokset 3½ cm.
Hun gik meget sent - 19½ måned. Og er i det hele taget bag ud for sin alder grovmotorisk. Hun har nedsat balanceevne og afværgereflekser.
Hun er først sent begyndt at tale. Og stadig er det stort set kun os forældre, der forstår det meste af det, hun siger, da hun stadig har et yderst begrænset antal konsonanter at gøre godt med. End ikke pædagogerne i hendes vugestue forstår, hvad hun vil.
Hun har kun to tænder foran i overmunden og fire forneden. (hendes lillebror - 10½ måned er allerede ved at få nr. 3 og 4 i overmunden), mens hendes ser ud til at være på vej, men álligevel ikke bryder igennem.
Kan du hjælpe mig. Skal jeg bare se tiden an, og regne med: at det kommer nok. Eller hvad kan jeg gøre for at hjælpe min datter.
Med venlig hilsen
Birgit