Grovmotorik

21. maj 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Grovmotorik

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters motoriske udvikling. Hun er nu 10 mdr. (korrigeret 9 mdr.) Hun har været hos kiropraktor 4-5 gange pga. stivhed i nakke og skuldre (særligt venstre side). Først derefter i en alder af 9 mdr. begyndte hun at trille fra mave til ryg og nu fra ryg til mave.

Hun øver sig stadig i ryg til mave og vil oftest kun på blødt underlag. Det er dog endnu ikke sådan at hun bruger ”trilleriet” til at komme hen til et bestemt mål medmindre det kun drejer sig om en enkelt omgang. Hun kryber ikke endnu, men sommetider stikker hun næsen i underlaget og forsøger at få numsen op i vejret og står lidt på fødderne.

Hun kommer fint op på strakte arme i maveleje og skubber sig baglæns – dog ikke retningsstyret. Hun er ret god til at dreje rundt om sig selv i cirkler i maveleje – og her går hun helt bevidst efter et mål.

Balancemæssigt er hun også lidt ustabil endnu. Hun kan sagtens sidde i længere tid og lege. Tager fint fra i siderne medmindre hun får for meget overbalance. Dog har hun absolut ingen fornemmelse for at hun ikke bare kan ligge sig tilbage så hun skal stadig have puder bag sig. Hun ser dog ud som om hun forsøger at holde balancen, når hun sidder og leger men hvis hun pludselig ikke gider sidde der mere eller bliver sur kaster hun sig bare baglæns. Jeg synes dog der bliver mindre og mindre af det. Hun kan ikke selv sætte sig op og forsøger ikke at hive sig op af noget.

Fin motorisk er hun helt med. Kan selv spise mad i stykker. Hun ...

Annonce

... kan selv samle rosiner, majs osv. op og putte i munden. Hun pludre lystigt i stavelser na-na, da-da osv.

Ergoterapeuten har anbefalet at jeg ligger hende i kravlestilling over ammepuden og støder imod hendes fødder så hun skubber sig fremad. Ved begge dele ligger hun sig bare om på ryggen og hvis hun ikke kan det bliver hun helt hysterisk.

Jeg træner med hende hver dag. Hun bliver bl.a. gynget og snurret rundt i sansegyngen, snurret rundt i bilibo, sidder og ligger på stor træningsbold osv. osv. Rettere sagt stort set alt hvad jeg laver med hende har en bagtanke og hvis vi skal i byen får jeg næsten dårlig samvittighed over hun ikke kan være herhjemme og boltre sig (er stadig græsenke en månedstid endnu !!)

Efter denne lange beskrivelse søger jeg egentlig bare din bekræftelse på at der er meget normalt at nogle børn er lidt længe om det grovmotoriske. Jeg har været meget frustreret længe. Ergoterapeuten siger det ikke er kriminelt endnu. Min søsters dreng på 11 år er autist og jeg husker tydeligt dengang vi begyndte at mistænke der var noget ”galt” med ham. Ikke at jeg tror hun er autist – det er bare den tanke: tænk hvis der er noget galt med mit barn….

Derudover er hun ellers en glad, frisk og nysgerrig pige – dog af den ”rolige” slags (forstået på den måde at hun ikke virker til at tænke: ”koste hvad det vil så skal jeg….”). Hun sover fint både nat og dag uden det store brok og følger fint sin vægtkurve. Hun virker heller ikke til at være sansepåvirket.

Med venlig hilsen
Græsenken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor