Brev:
At smide sutten
13. juli 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
At smide sutten
Kære Helen
Vores datter på knapt fire smed - på eget initiativ - sutten om dagen omkring juletid. Hun blev storesøster sidste sommer, kort før det var hun startet i børnhave, smed også bleen, og vi vurderede derfor at hun skulle have lov til at styre sutte-behovet lidt, og gøre det i sit eget tempo. Det gjorde hun så også, til vores store overraskelse.
Men - da natten kom, skulle vi ud til sutte-træet, forlangte hun, og hente sutterne. Og nej, vi tog ikke kampen - hvad vi set i retrospekt nok skulle have gjort - og her, hvor hun er knapt fire, bruger hun stadig sut om natten.
Vi har prøvet at argumentere fornuftigt med hende, vi har aftalt - og også givet hende - den bamse hun ønskede sig som substitut, men intet hjælper. Hun kan godt se det rationelle i at smide sutten, når man er en stor pige, men når det så kommer til stykket, og puttetiden falder på, bryder hun helt sammen. Når hun får sutten, falder hun helt til ro, og går ind i sig selv, og indrømmet, det er nogen gange den nemme løsning, men det holder jo ikke.
Hvad vil du råde os til - skal vi tage en kold tyrker med hende, eller kan man forvente at hun selv bliver klar til at smide den, med tiden?
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor