At smide sutten

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

At smide sutten

Kære Helen

Vores datter på knapt fire smed - på eget initiativ - sutten om dagen omkring juletid. Hun blev storesøster sidste sommer, kort før det var hun startet i børnhave, smed også bleen, og vi vurderede derfor at hun skulle have lov til at styre sutte-behovet lidt, og gøre det i sit eget tempo. Det gjorde hun så også, til vores store overraskelse.

Men - da natten kom, skulle vi ud til sutte-træet, forlangte hun, og hente sutterne. Og nej, vi tog ikke kampen - hvad vi set i retrospekt nok skulle have gjort - og her, hvor hun er knapt fire, bruger hun stadig sut om natten.

Vi har prøvet at argumentere ...

Annonce

... fornuftigt med hende, vi har aftalt - og også givet hende - den bamse hun ønskede sig som substitut, men intet hjælper. Hun kan godt se det rationelle i at smide sutten, når man er en stor pige, men når det så kommer til stykket, og puttetiden falder på, bryder hun helt sammen. Når hun får sutten, falder hun helt til ro, og går ind i sig selv, og indrømmet, det er nogen gange den nemme løsning, men det holder jo ikke.

Hvad vil du råde os til - skal vi tage en kold tyrker med hende, eller kan man forvente at hun selv bliver klar til at smide den, med tiden?

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor