Brev:
Sut (og opfølgning)
27. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Sut (og opfølgning)
Kære Helen
Tak for dit seneste svar - meget brugbart endnu en gang :-)
På baggrund af dit svar har jeg besluttet at tage den lidt mere med ro i forhold til frygten for at give Frederik dårlige vaner, ambitioner i forhold til dagsstruktur osv. Når jeg ser på det, er det vigtigste jo, at han trives, tager på, som han skal, og ikke mindst at han sover godt om natten :-).
Jeg læser det, du skriver, som at tiden skal have lov at arbejde, og Frederik er jo ikke en gang 4 mdr. endnu. Så jeg tager lige en slapper!
Jeg begynder at kunne ane en vis struktur i hans søvn; sover 45 min - 2 timer om formiddagen og det samme til middag (hvis han har sovet lang tid om formiddagen så oftere kortere tid til middag og omvendt). Lige nu er jeg så ved at 'lære' ham, at eftermiddagsluren ikke er starten på nattesøvnen. Det forsøger jeg at gøre ved at køre ham en tur i barnevognen.
Så... mit spørgsmål denne gang omhandler faktisk noget andet :-) :
Frederik vil ikke tage sut og har ikke på noget tidspunkt ønsket det. Vi har forsøgt med mange forskellige typer, men der er ikke rigtig noget, der 'bider på'. Han har en putte/sutteklud, som jeg helt sikkert har indtryk af, giver ham en følelse af tryghed. Det havde hans storebror i øvrigt også, og han sover med den den dag idag, hvor han er knap 7 år.
Vi kunne dog godt tænke os at lære Frederik at bruge sut, så han på sigt måske kan lære at falde til ro og sove videre om natten (lige nu er han jo fortsat svøbt). Han er jo flaskebarn, så derfor undrer det mig, at han er så afvisende overfor at bruge sut.
Har du nogle gode fif til, hvordan vi kan lære ham at bruge sut?
Hilsen Frederiks mor