Rundrejse med 2 små børn

19. december 2020

Alder:
7 mdr.

Rundrejse med 2 små børn

Hej Helen

Tak for din hjemmeside - den er altid til stor hjælp.
Jeg har et spørgsmål angående en ferie vi har snakket om at afholde i foråret - såfremt vi overhovedet kan komme afsted (Corona og alt det jazz)

Min mand og jeg har et overlap i vores barsel på 1 måned, hvor vi har påtænkt at tage på en rundrejse i (Øst)Europa med vores 2 børn på 3,5 år og 7 måneder (bliver 8 måneder kort efter afgang). Vi vil gerne have dine tanker om, om vores "rejsemodel" er realistisk med 2 så små børn, og vi vil gerne have evt. tips til selve ferien - herunder bilture.

Vi påtænker at tage biltoget fra Hamborg til Wien (hvor man kører om natten i privat liggevogn) så vi dermed kan springe det længste stræk over og undgå de tyske motorveje. Så vil turen hedde Hamborg -(med tog) Wien - Split (Kroatien) - Plitvice nationalpark (Kroatien) - Bratislava (Slovakiet) - Prag (Tjekkiet) - Harzen (Tyskland) - hjem.

Vi har tænkt at vi på alle stoppene skulle have minimum 2-3 dage, og i Split en uges tid, så vi får et afbræk fra kørslen. Strækningerne er mellem 2,5 og 4 timer. 2 strækninger er på 5-6 timer, og derfor vil vi nok tage dem om aftenen omkring puttetid.

Du kan nok se af vores plan, at det er en blanding af storby, natur og badeferie. I storbyerne er vi godt klar over, at det måske hurtigt kan blive kedeligt for ungerne, hvorfor vi har snakket om minimum en børnevenlig aktivitet hver dag fx zoo eller en legeplads ...

Annonce

... i parken. Vi har tænkt os at medbringe både en babyjogger og en bærestol (kan baby på 8 måneder sidde i den? - der er jo mindre "støtte" end i bæreselen). Så kan ham på 3 år også få et hvil i benene.

Vi har tænkt os at booke overnatninger løbende, så vi kan blive en ekstra dag nogle af stederne, hvis det bliver nødvendigt. Vi går efter lejligheder da begge vores børn står tidligt op og går tidligt i seng, så morgenmad og aftensmad skal foregå "hjemme". Så bliver frokosten vores mulighed for at spise ude. Til den tid spiser den mindste jo også grød, og det vil vi gerne lave selv i størst muligt omfang - så kan mad på glas nok gå an, når vi er på tur.

Tænker du det er en helt urealistisk plan med så meget kørsel til børn på den størrelse (selvfølgelig fordelt ud på en måneds tid), og har du nogle gode tips til køreturen?
Derudover er vi i tvivl, om det er tarveligt med så mange skift i "hjemmebase" for den mindste - godt nok kører vi i egen bil, men vi skal jo overnatte mange forskellige steder. Han er en meget glad og robust dreng, men ferien er jo klart vores eget behov. Børnene ville nok hellere to uger til mallorca på badeferie ;-)

Slutteligt: Hvad er dine erfaringer med bleer, MME, og mad på glas/tube i udlandet? Skal vi pakke nok i bilen til hele ferien eller kan man regne med kvaliteten når nu vi holder os inden for Europas grænser?

Det blev en lang roman. Undskyld :)

Med venlig hilsen
Fru Å

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder