Brev:
Rundrejse med 2 små børn
19. december 2020
Alder:
7 mdr.
Rundrejse med 2 små børn
Hej Helen
Tak for din hjemmeside - den er altid til stor hjælp.
Jeg har et spørgsmål angående en ferie vi har snakket om at afholde i foråret - såfremt vi overhovedet kan komme afsted (Corona og alt det jazz)
Min mand og jeg har et overlap i vores barsel på 1 måned, hvor vi har påtænkt at tage på en rundrejse i (Øst)Europa med vores 2 børn på 3,5 år og 7 måneder (bliver 8 måneder kort efter afgang). Vi vil gerne have dine tanker om, om vores "rejsemodel" er realistisk med 2 så små børn, og vi vil gerne have evt. tips til selve ferien - herunder bilture.
Vi påtænker at tage biltoget fra Hamborg til Wien (hvor man kører om natten i privat liggevogn) så vi dermed kan springe det længste stræk over og undgå de tyske motorveje. Så vil turen hedde Hamborg -(med tog) Wien - Split (Kroatien) - Plitvice nationalpark (Kroatien) - Bratislava (Slovakiet) - Prag (Tjekkiet) - Harzen (Tyskland) - hjem.
Vi har tænkt at vi på alle stoppene skulle have minimum 2-3 dage, og i Split en uges tid, så vi får et afbræk fra kørslen. Strækningerne er mellem 2,5 og 4 timer. 2 strækninger er på 5-6 timer, og derfor vil vi nok tage dem om aftenen omkring puttetid.
Du kan nok se af vores plan, at det er en blanding af storby, natur og badeferie. I storbyerne er vi godt klar over, at det måske hurtigt kan blive kedeligt for ungerne, hvorfor vi har snakket om minimum en børnevenlig aktivitet hver dag fx zoo eller en legeplads i parken. Vi har tænkt os at medbringe både en babyjogger og en bærestol (kan baby på 8 måneder sidde i den? - der er jo mindre "støtte" end i bæreselen). Så kan ham på 3 år også få et hvil i benene.
Vi har tænkt os at booke overnatninger løbende, så vi kan blive en ekstra dag nogle af stederne, hvis det bliver nødvendigt. Vi går efter lejligheder da begge vores børn står tidligt op og går tidligt i seng, så morgenmad og aftensmad skal foregå "hjemme". Så bliver frokosten vores mulighed for at spise ude. Til den tid spiser den mindste jo også grød, og det vil vi gerne lave selv i størst muligt omfang - så kan mad på glas nok gå an, når vi er på tur.
Tænker du det er en helt urealistisk plan med så meget kørsel til børn på den størrelse (selvfølgelig fordelt ud på en måneds tid), og har du nogle gode tips til køreturen?
Derudover er vi i tvivl, om det er tarveligt med så mange skift i "hjemmebase" for den mindste - godt nok kører vi i egen bil, men vi skal jo overnatte mange forskellige steder. Han er en meget glad og robust dreng, men ferien er jo klart vores eget behov. Børnene ville nok hellere to uger til mallorca på badeferie ;-)
Slutteligt: Hvad er dine erfaringer med bleer, MME, og mad på glas/tube i udlandet? Skal vi pakke nok i bilen til hele ferien eller kan man regne med kvaliteten når nu vi holder os inden for Europas grænser?
Det blev en lang roman. Undskyld :)
Med venlig hilsen
Fru Å