Brev:
Skiferie, tandbørstning efter drømmemåltid
13. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Skiferie, tandbørstning efter drømmemåltid
Hej Helen
Jeg har lige et par korte spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med.
Mit første spørgsmål går på, at vi står og skal på skiferie i Norge i næste uge, hvor vejrudsigten lover mellem -10 og -17 grader. Vi har lejet en pulk, som vi har planer om at bruge på korte gåture og til at spænde efter langrendsskiene ligeledes på korte ture.
Vores datter er 7,5 mdr og vejer 6,9 kg og er 72 cm lang. Hun er stadig slank men længere end gennemsnittet, trives fint og har endnu ikke været syg. Men nu hvor det bliver så koldt bliver jeg i tvivl om det overhovedet er forsvarligt at have hende med ude, selv hvis luften er tør og hun er pakket godt ind. Vi har ikke nogen voksipose, men har planer om at have hende pakket ind i flyverdragt og lammeskindstæpper. Hvad er din mening om det?
Min andet spørgsmål handler om tandbørstning. Vi er netop begyndt at børste tænder på min datter, da hun har en tand på vej i undermunden. Det er næsten umuligt at komme til, da hun lukker munden og skriger i vilden sky. Vi må derfor bruge en lidt fast hånd for at det skal lykkes: Indtil videre har vi gjort det morgen (efter morgenmaden) og aften (efter aftenflaske) kl. ca. 19.30. Hun får imidlertid stadig en flaske mellem kl 23-24, og mit spørgsmål er derfor om tandbørstningen i stedet bør ligge her? Jeg har undladt det, fordi jeg synes det er synd at rive hende ud af søvnen, når hun jo allerede sover nat på det tidspunkt. Hvad er din holdning til det?
Mit tredje og sidste spørgsmål handler om skift til juniordyne. Jeg har virkelig meget lyst til at skifte til juniordyne, da min datter hele tiden sparker dynen af og (har jeg indtryk af) ligger stort set uden dyne det meste af natten. Hun er ret stærk og meget motorisk aktiv. Kan vende og dreje sig til at alle sider, sætter sig op, rejser sig på alle fire, har møvet sig frem på albuerne uden problemer i lang tid, og jeg tror, at det er et spørgsmål om dage, før hun kravler helt. Men (autoritetstro som man er) jeg har ikke rigtig turdet skifte pga. de officielle anbefalinger om at vente til 1 års alderen. Ville du mene, at det er forsvarligt at skifte allerede nu, eller skal jeg hellere give min datter noget ekstra tøj på når hun sover?
Jeg glæder mig til at høre din mening:)
Med venlig hilsen
Ida