Skiferie, tandbørstning efter drømmemåltid

13. januar 2016

Alder:
7 mdr.

Skiferie, tandbørstning efter drømmemåltid

Hej Helen

Jeg har lige et par korte spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med.

Mit første spørgsmål går på, at vi står og skal på skiferie i Norge i næste uge, hvor vejrudsigten lover mellem -10 og -17 grader. Vi har lejet en pulk, som vi har planer om at bruge på korte gåture og til at spænde efter langrendsskiene ligeledes på korte ture.

Vores datter er 7,5 mdr og vejer 6,9 kg og er 72 cm lang. Hun er stadig slank men længere end gennemsnittet, trives fint og har endnu ikke været syg. Men nu hvor det bliver så koldt bliver jeg i tvivl om det overhovedet er forsvarligt at have hende med ude, selv hvis luften er tør og hun er pakket godt ind. Vi har ikke nogen voksipose, men har planer om at have hende pakket ind i flyverdragt og lammeskindstæpper. Hvad er din mening om det?

Min andet spørgsmål handler om tandbørstning. Vi er netop begyndt at børste tænder på min datter, da hun har en tand på vej i undermunden. Det er næsten umuligt at komme til, da hun lukker munden og skriger i vilden sky. Vi må derfor bruge en lidt fast hånd for at det skal lykkes: Indtil videre har vi gjort det morgen (efter ...

Annonce

... morgenmaden) og aften (efter aftenflaske) kl. ca. 19.30. Hun får imidlertid stadig en flaske mellem kl 23-24, og mit spørgsmål er derfor om tandbørstningen i stedet bør ligge her? Jeg har undladt det, fordi jeg synes det er synd at rive hende ud af søvnen, når hun jo allerede sover nat på det tidspunkt. Hvad er din holdning til det?

Mit tredje og sidste spørgsmål handler om skift til juniordyne. Jeg har virkelig meget lyst til at skifte til juniordyne, da min datter hele tiden sparker dynen af og (har jeg indtryk af) ligger stort set uden dyne det meste af natten. Hun er ret stærk og meget motorisk aktiv. Kan vende og dreje sig til at alle sider, sætter sig op, rejser sig på alle fire, har møvet sig frem på albuerne uden problemer i lang tid, og jeg tror, at det er et spørgsmål om dage, før hun kravler helt. Men (autoritetstro som man er) jeg har ikke rigtig turdet skifte pga. de officielle anbefalinger om at vente til 1 års alderen. Ville du mene, at det er forsvarligt at skifte allerede nu, eller skal jeg hellere give min datter noget ekstra tøj på når hun sover?

Jeg glæder mig til at høre din mening:)

Med venlig hilsen
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin