Brev:
Udslæt om mund - kontakteksem eller allergi?
4. oktober 2020
Alder:
11 mdr.
Udslæt om mund - kontakteksem eller allergi?
Kære Helen.
Nu skriver vi igen, men det drejer sig om noget helt andet.
Vores datter på næsten 11 måneder har hver gang hun har fået makrel i tomat fået udslet om munden. Derfor har vi opgivet at give hende det. Vi har tænkt det som en lokalirritation pga tomatsovsen og ikke noget allergi. Vores store pige reagerende nemlig på samme måde hvis hun fik ketchup fra pølsemanden, men reagerede ikke på vores økologiske ketchup herhjemme. Enten er den store vokset fra det eller også får hun det bare ikke så meget rundt om munden mere. Vi læste os den gang til, at det var helt normalt og ikke havde noget med allergi at gøre.
Derfor har vi egentlig tænkt at lillesøsteren reaktion på makrel i tomat det samme. I dag har vi dog set reaktionen uden at hun har fået makrel i tomat (som vi ikke længere giver hende). De eneste to ting hun fik, som hun ikke får ofte var henholdvis skaldyrssalat og økologiske fiskefrikadeller med laks og grøntsager (færdigkøbte), altså ting med henholdvis fisk og skaldyr. Så nu bliver vi i tvivl, kan det være hun ikke tåler fisk (evt. skaldyr) og bør vi få det undersøgt?
Når hun bliver vasket om munden efter måltidet med en vaskeklud forsvinder rødmen i løbet af en halv time. Rødmen er sådan lidt i pletter rundt omkring. Der er ikke umiddelbart andre symptomer.
Hun har døjet med hård mave siden hun var 5 måneder (altså før hun startede med fast føde), men dette er blevet bedre - måske fordi hun bevæger sig mere. Hun kommer nu af med afføring næsten hver dag, den er stadig meget fast og nogle gange lidt hård, men hun virker ikke generet af det og har ikke svært ved at komme af med det.
Hvad gør vi? Skal vi få hende undersøgt eller er der noget vi selv skal være obs på?
Mange tak for hjælpen!