Brev:
Hånd-fod-mund sygdom
22. juni 2005
Alder:
2 år
Hånd-fod-mund sygdom
Hej Helen
Min dreng på 2 år har lige fået hånd-fod-mund sygdom og er desuden rød i halsen. Det har han så fået pencilin for, men han er meget hårdt ramt med blærer i munden og vil ingenting spise ELLER drikke... Han er ellers en ædedolk og imorges spiste han yoghurt, men siden det har han grædt hver gang han har prøvet det mindste, også drikkevarer.
Nu har vi jo 35 grader hernede i Italien og jeg er noget bekymret, for jeg kan mærke han er tørstig. Jeg har fået noget trøskegelé til munden, men han bliver meget ulykkelig hvis jeg prøver at smøre det på.
Kan jeg bruge panodil for at dulme smerterne lidt så han kan få lidt væske ned? Eller virker de ikke på den slags smerter?
Ved du hvor længe disse blærer vil være der? Jeg kan ikke finde noget om det, hvor jeg end læser og han skal være hjemme indtil i hvert fald d. 30. siger lægen. Men pga sprogvanskeligheder kan jeg ikke få svar på hvor længe blærerne er der (specielt dem i munden er interessante...).
Dem på hænder og fødder er først lige begyndt at dukke op, mest som røde pletter der så udvikler sig til blærer, men er det ligesom med skoldkopper, at de kun er der 1-2 dage hvorefter de så forsvinder eller får skorpe på?
Det er frygtelig at se sin sultne og tørstige dreng græde hver gang han prøver at putte noget i munden og jeg har prøvet al slags mad/frugt, helt uden krydderier eller andet på (bl.a. hvid pasta og ris, pølser, smoothie, gulerodsjuice, saftevand, vand, mælk, brød, rejer.. )
Vil isklumper i munden hjælpe ham?
Hvor længe kan han gå uden væske, før jeg skal tage ham til hospitalet?
Håber du kan hjælpe mig...
Hej fra Iben