Hånd-fod-mund sygdom

22. juni 2005

Kategori:
Alder:
2 år

Hånd-fod-mund sygdom

Hej Helen

Min dreng på 2 år har lige fået hånd-fod-mund sygdom og er desuden rød i halsen. Det har han så fået pencilin for, men han er meget hårdt ramt med blærer i munden og vil ingenting spise ELLER drikke... Han er ellers en ædedolk og imorges spiste han yoghurt, men siden det har han grædt hver gang han har prøvet det mindste, også drikkevarer.

Nu har vi jo 35 grader hernede i Italien og jeg er noget bekymret, for jeg kan mærke han er tørstig. Jeg har fået noget trøskegelé til munden, men han bliver meget ulykkelig hvis jeg prøver at smøre det på.

Kan jeg bruge panodil for at dulme smerterne lidt så han kan få lidt væske ned? Eller virker de ikke på den slags smerter?

Ved du hvor længe disse blærer vil være der? Jeg kan ikke finde noget om det, hvor jeg end læser og han skal være hjemme ...

Annonce

... indtil i hvert fald d. 30. siger lægen. Men pga sprogvanskeligheder kan jeg ikke få svar på hvor længe blærerne er der (specielt dem i munden er interessante...).

Dem på hænder og fødder er først lige begyndt at dukke op, mest som røde pletter der så udvikler sig til blærer, men er det ligesom med skoldkopper, at de kun er der 1-2 dage hvorefter de så forsvinder eller får skorpe på?

Det er frygtelig at se sin sultne og tørstige dreng græde hver gang han prøver at putte noget i munden og jeg har prøvet al slags mad/frugt, helt uden krydderier eller andet på (bl.a. hvid pasta og ris, pølser, smoothie, gulerodsjuice, saftevand, vand, mælk, brød, rejer.. )

Vil isklumper i munden hjælpe ham?

Hvor længe kan han gå uden væske, før jeg skal tage ham til hospitalet?

Håber du kan hjælpe mig...

Hej fra Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.