Brev:
Mad og opkast
29. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Mad og opkast
Kære Helen,
Efter at have googlet og spurgt min egen SP til råds - uden at blive klogere, så håber jeg du kan hjælpe.
Jeg har en skøn og livlig dreng på knap 7 mdr. Han er ca 72 cm og ca. 9 kg.
Han er flaskebarn og da han blev 4 mdr begyndte vi på grød.
Han er super madglad og spiser alt, men han har en brækrefleks som bliver aktiveret af det mindste og jeg har efterhånden oplevet mange opkast ved bordet og det er lige skræmmende hver gang!
Jeg skal blende alt for at han ikke fejlsynker og selv alm. havregrød går galt. Jeg køber pakker med fuldkornsgrød og havregrød og det kan han spise, men det mindste struktur i maden og vi har balladen.
Jeg laver mos af grøntsager og kød og det bliver blendet.( Jeg er dog stoppet med at fortynde det med mme, og det går ok)
Jeg kan mærke jeg er bange for at give ham mad han selv kan sidde med da jeg er panisk for fejlsynkning. Jeg har prøvet med lidt vædet bondebrød som han gerne vil have, men han fejlsynker og det hele kommer op igen.
Derudover, oplever jeg nogle gange,at han spiser og pludselig kaster han alt op igen. Det ser voldsomt ud, men han virker ikke synderligt påvirket af det. Dog gider han så ikke have mere, hvilket er forståeligt.
Jeg har svært ved at vurderer, om han simpelthen bliver for mæt og så kaster op eller hvad der sker. Det passer med ca. 1 dl mos/ grød og så er det slut - kan det passe? jeg er bange for han ikke får nok mad.
Jeg har eksempelvis prøvet at købe de nye Sempermad som kan lunes eksempelvis lasagne, og det passer med han lige kan spise den. Det er 120 ml og ved de sidste mundfulde begynder han at lave bræklyde og så stopper jeg.
Min SP talte noget om en lukkemuskel der måske ikke var så udviklet, men kommer det med tiden eller?
Jeg bruger meget energi på hans måltider fordi jeg frygter opkast, men burde han ikke kunne spise grovere mad? eller er jeg utålmodig? Mon han skal have blendet hamburger når han bliver teenager :)
Han gider ikke rigtig flaske om dagen, så jeg skal mætte ham om dagen med mad, og de sene aften/ natflasker.
Nohrs dagrytme.
kl.04 :Flaske ca. 200 ml
kl. 6.30 står vi op.
kl.07.00: ca. 1- 1,5 dl grød med mme toppet med frugtmos
kl: 8.30 tilbydes flaske ( afvises som regel eller max 50 ml)
kl 9: formiddagslur ( 45- 55 min)
kl. 11.30: ca. 1 dl mos med kød
kl 12.30 tilbydes flaske og og afvises som regel
kl. 13.00 middagslur (1,5 time)
kl. 15.00 ca. 1 dl frugtmos/ smoothie med mme
kl. 16.30 ca. 1 dl mos med kød
kl. 17.00 powernap på ca. 20 min
kl 18.45 ca. 150 ml flaske
kl. 19.00 puttes
kl. 23.00 200 ml flaske
Med venlig hilsen
Anne