Mad og opkast

29. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mad og opkast

Kære Helen,

Efter at have googlet og spurgt min egen SP til råds - uden at blive klogere, så håber jeg du kan hjælpe.

Jeg har en skøn og livlig dreng på knap 7 mdr. Han er ca 72 cm og ca. 9 kg.

Han er flaskebarn og da han blev 4 mdr begyndte vi på grød.

Han er super madglad og spiser alt, men han har en brækrefleks som bliver aktiveret af det mindste og jeg har efterhånden oplevet mange opkast ved bordet og det er lige skræmmende hver gang!

Jeg skal blende alt for at han ikke fejlsynker og selv alm. havregrød går galt. Jeg køber pakker med fuldkornsgrød og havregrød og det kan han spise, men det mindste struktur i maden og vi har balladen.

Jeg laver mos af grøntsager og kød og det bliver blendet.( Jeg er dog stoppet med at fortynde det med mme, og det går ok)

Jeg kan mærke jeg er bange for at give ham mad han selv kan sidde med da jeg er panisk for fejlsynkning. Jeg har prøvet med lidt vædet bondebrød som han gerne vil have, men han fejlsynker og det hele kommer op igen.

Derudover, oplever jeg nogle gange,at han spiser og pludselig kaster han alt op igen. Det ser voldsomt ud, men han virker ikke synderligt påvirket af det. Dog gider han så ikke have mere, hvilket er forståeligt.

Jeg har svært ved at vurderer, om han simpelthen bliver for mæt og så kaster op eller hvad der ...

Annonce

... sker. Det passer med ca. 1 dl mos/ grød og så er det slut - kan det passe? jeg er bange for han ikke får nok mad.

Jeg har eksempelvis prøvet at købe de nye Sempermad som kan lunes eksempelvis lasagne, og det passer med han lige kan spise den. Det er 120 ml og ved de sidste mundfulde begynder han at lave bræklyde og så stopper jeg.

Min SP talte noget om en lukkemuskel der måske ikke var så udviklet, men kommer det med tiden eller?

Jeg bruger meget energi på hans måltider fordi jeg frygter opkast, men burde han ikke kunne spise grovere mad? eller er jeg utålmodig? Mon han skal have blendet hamburger når han bliver teenager :)

Han gider ikke rigtig flaske om dagen, så jeg skal mætte ham om dagen med mad, og de sene aften/ natflasker.

Nohrs dagrytme.

kl.04 :Flaske ca. 200 ml
kl. 6.30 står vi op.
kl.07.00: ca. 1- 1,5 dl grød med mme toppet med frugtmos
kl: 8.30 tilbydes flaske ( afvises som regel eller max 50 ml)
kl 9: formiddagslur ( 45- 55 min)
kl. 11.30: ca. 1 dl mos med kød
kl 12.30 tilbydes flaske og og afvises som regel
kl. 13.00 middagslur (1,5 time)
kl. 15.00 ca. 1 dl frugtmos/ smoothie med mme
kl. 16.30 ca. 1 dl mos med kød
kl. 17.00 powernap på ca. 20 min
kl 18.45 ca. 150 ml flaske
kl. 19.00 puttes
kl. 23.00 200 ml flaske

Med venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.