Refluks?

18. september 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Refluks?

Kære Helen

Jeg skriver fordi jeg er i tvivl om min dreng på 3 mdr har refluks og om det er noget han bør behandles for.

Han gylper rigtig meget. Det gør mange babyer jo, men det jeg synes er anderledes end fx de andre babyer i mødregruppen er at han virker ret generet af det. Inden det kommer bliver han helt stiv i kroppen, basker med armene, trækker vejret hurtigt og piver eller græder. Det kommer jo ofte i forlængelse af en bøvs og derfor kan det jo også godt være luften der generer, men så synes jeg bare han burde virke lettet, når bøvsen er kommet, men det gør han som regel ikke. Derimod piver han mens og lidt efter gylpen kommer. Derfor tænker jeg om det svier i halsen på ham.

Det er lidt forskelligt hvor meget der kommer. Ofte får vi en god klat på skulderen, men nogen gange kan jeg også bare se lidt i hans mundvig. Det lugter surt og er lidt tykt og grynet, lidt som hytteost, dog ikke helt så tykt.

På det sidste har det også nogen gange virker som om han sluger det igen. Bla ved at han hvis han ligger ned får han nogen gange noget galt i halsen.

De fleste gange kommer gylpen relativt kort efter amning, men det kan komme på alle tidspunkter, særligt når han ligger ned, jeg må ofte tage ham op undervejs, når han ligger på puslepladsen eller jeg går med ham i barnevogn fordi han græder og nogen gange kommer der så gylp når han kommer op i "bøvsestillingen".

Han vil i det hele taget helst sove, når han er på arm og om dagen vågner han stort set altid hvis jeg ligger ham fra mig. Enten med det samme eller efter nogen minutter. Men jeg tænker det især handler om tryghed og når vi accepterer at det er det han har brug for sover han godt og meget.

Såvidt det der taler for at det er refluks. Når jeg alligevel er i tvivl er det fordi det ikke er hver gang han ligger ned, at han gylper og/eller bliver ked af det. Han nyder tit at ligge på puslepladsen eller aktivitetstæppet og snakke med legetøjet. Om natten kan han (nu) også godt sove 1-3,5 timer i streg liggende især hvis jeg har en arm på ham eller han ligger tæt nok på mig til at han kan mærke mig (jeg ved godt det ikke er det man anbefaler men efter noget tid måtte vi erkende at vi ellers ikke fik nogen søvn. Han ligger med sin egen meget tynde babydyne så han ikke bliver for varm og jeg sover ret let og ligger altid helt stille når jeg sover...)

Det gør også at han ikke ligger så ...

Annonce

... meget på maven som han nok burde for her skal der være gået noget tid siden sidste amning for at det ikke provokerer mere gylp. Men han er dog alligevel blevet god til at holde sit hoved og han kan også godt kortvarigt ligge på maven og kigge lidt rundt.

Han har døjet med gylp siden han var nogen uger gammel, men da jeg snakkede med lægen om det til 5 ugers undersøgelsen syntes han ikke det var noget der skulle gøres noget ved og jeg er da heller ikke så meget for at give min baby medicin, men hvis han har ondt, synes jeg jo der skal gøres noget. Jeg har set lidt an fordi han generelt trives godt og han har sjældent langvarig gråd. Da han var mindre kunne han godt have nogen timer om aftenen hvor han var ked af det og skiftevis ville ammes og kæmpede med gylp. Men det er blevet bedre nu, hvor jeg som hovedregel blot ammer ham 1-2 gange inden han puttes til natten og som regel igen 1 gang inden jeg selv ligger mig til at sove et par timer senere.

Jeg er i det hele taget opmærksom på ikke at give alt for meget mælk af gangen, da det gerne forværrer gylpningen. Jeg ammer som regel kun fra et bryst af gangen, og hvis jeg har indtryk af han ikke har tømt brystet/kun tager en lille tår får han samme bryst igen næste gang (jeg tror jeg har relativt meget mælk). Men som hovedregel får han det ene bryst når han vågner og det andet inden næste lur. Hvis han er længe vågen får han også ofte en tår ind imellem.

Jeg har også hævet hovedgæret i hans seng og barnevogn.

Er der mon andet jeg kan/bør gøre? Og synes du det er noget han bør behandles for?

Jeg er også nogen gange i tvivl om det gør mere skade end gavn at "bøvse ham" for det er især når han kommer op i "bøvsestilling" at han bliver ked af det. Om natten ligger jeg ned og ammer og her falder han i søvn mens han spiser og han gylper næsten aldrig om natten (dog er der så nogen gange mere om morgenen).

Til sidst et lille tillægsspørgsmål om bæresele, som vi bruger en del, når han skal sove fordi han jo sover bedst på kroppen. Når jeg hver anden aften putter min store datter har min mand ham som regel i bæresele imens og nogen gange kan det godt tage et par timer. Er det for meget? Det er en ergobaby, hvor han sidder i "frøstilling" med god støtte i både ryg og under lårene. Han sidder til gengæld kun kortvarigt i skråstol og sjældent i autostol.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder