Motorik - låst i bækken, ryg og nakke

7. marts 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Motorik - låst i bækken, ryg og nakke

Hej Helen

Lige et par spørgsmål omkring motorisk udvikling.

Min datter er knap 8 mrd. hun er 73 cm. lang og vejer små 10 kg. Hun spiser og sover godt, virker oftes tilfreds og glad. Hun er meget fremme hvad angår sprog, har siden hun var 5-6 mrd. kunne sige da-da, ma-ma osv. Nu "gentager" hun mange af vores lyde og kan koble det sammen med situationer fx vinker hun og gentager den samme lyd når vi siger farvel til hende.

Hun er forløst ved kejsersnit, da hun sad i sædestilling og ikke kunne vendes. Det er sidenhen blevet opdaget at min livmor er hjerteformet og hun derfor har siddet meget klemt. Vi opdagede da hun var 5 uger, at noget var galt. Hun var meget urolig, forstoppet og græd meget. Det viste sig hun var låst i bækken, ryg ...

Annonce

... og nakke. Vi havde hende til kiropraktor og det hjalp. Sidenhen har vi været afsted et utal af gange, da hun låser i ryggen igen og igen. Behandlingerne hjælper en uge eller to, men så opstår problemerne igen. Hun vil ikke ligge med hovedet på siden, ligger i en c-form og nægter at ligge på maven. Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre? Vi har fået hende vurderet ved fys, men ingen hjælp at hente der. Skal vi bare fortsætte med kiropraktor?

Grundet hendes dumme ryg, er hun også lidt bagud motorisk. Hun kan rulle, krybe baglæns og har været på alle fire et par gange. Hvordan kan vi støtte hendes motoriske udvikling bedst muligt?

Hun er begyndende flad på baghovedet, kan det nå, at rette sig på plads?

Med venlig hilsen
Mor til lille A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor