Brev:
Må man trække forhuden tilbage?
11. februar 2016
Alder:
19 mdr.
Må man trække forhuden tilbage?
Kære Helen
Tak for dit seneste svar. Jeg slår endnu en gang koldt vand i blodet ved middagsbordet;-) Det var rart at høre, at der er en form for forklaring!
Nu har jeg så et spørgsmål i en helt anden boldgade: må man trække forhuden tilbage på en dreng på lige knap 20 måneder?
Jeg spørger, fordi vi opdagede en hvidlig bule på siden af hans tissemand i sidste uge og har været forbi lægen i dag for at være helt sikre på, at det ikke var noget farligt. Hun sagde, at det var en såkaldt smegmakugle, som ville forsvinde med tiden, og som hverken er farlig eller unormal. Og så tilføjede hun til vores store forbløffelse, at vi et par gange om ugen skal forsøge at trække forhuden tilbage, fordi den stadig er helt lukket til - "så vi undgår en operation senere hen". Hun tvang den tilbage, så det begyndte at bløde, og det var tydeligvis utrolig ubehageligt og smertefuldt, og efterfølgende har han taget sig til tissemanden og grædt flere gange.
Både min mand og jeg var fuldstændig overbeviste om, at man ikke skulle forcere det, og at det var helt normalt, at forhuden først kan trækkes tilbage senere, men børnelægen virkede meget skråsikker... ingen af os har det mindste lyst til at påføre ham det ubehag, og jeg har googlet her til aften og kan ikke finde noget belæg for, at det skulle være en god idé at tvinge forhuden tilbage - tværtimod! Hvad mener du?
På forhånd tak.
Venlig hilsen Christina