Må man trække forhuden tilbage?

11. februar 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Må man trække forhuden tilbage?

Kære Helen

Tak for dit seneste svar. Jeg slår endnu en gang koldt vand i blodet ved middagsbordet;-) Det var rart at høre, at der er en form for forklaring!

Nu har jeg så et spørgsmål i en helt anden boldgade: må man trække forhuden tilbage på en dreng på lige knap 20 måneder?

Jeg spørger, fordi vi opdagede en hvidlig bule på siden af hans tissemand i sidste uge og har været forbi lægen i dag for at være helt sikre på, at det ikke var noget farligt. Hun sagde, at det var en såkaldt smegmakugle, som ville forsvinde med tiden, og som hverken er farlig eller unormal. Og så tilføjede hun til vores store forbløffelse, at vi et par gange om ugen skal forsøge at trække forhuden tilbage, fordi den ...

Annonce

... stadig er helt lukket til - "så vi undgår en operation senere hen". Hun tvang den tilbage, så det begyndte at bløde, og det var tydeligvis utrolig ubehageligt og smertefuldt, og efterfølgende har han taget sig til tissemanden og grædt flere gange.

Både min mand og jeg var fuldstændig overbeviste om, at man ikke skulle forcere det, og at det var helt normalt, at forhuden først kan trækkes tilbage senere, men børnelægen virkede meget skråsikker... ingen af os har det mindste lyst til at påføre ham det ubehag, og jeg har googlet her til aften og kan ikke finde noget belæg for, at det skulle være en god idé at tvinge forhuden tilbage - tværtimod! Hvad mener du?

På forhånd tak.

Venlig hilsen Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder