Mad og søvn efter sygdom

18. januar 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mad og søvn efter sygdom

Kære Helen.

Vi har haft en lang periode på snart 10 dage, hvor vores søn på snart 6 måneder har været syg. Han har haft en virusinfektion på hans luftveje, som har gjort, at han har trukket vejret hurtigere end normalt, haft feber og hostet en del. Vi har været omkring Odense Universitetshospital og havde også en åben indlæggelse i 4 dage. Men nu ser det heldigvis ud til at bedre sig.

Mit spørgsmål går dog på hans mad. Han har været introduceret til grød siden han var 4 mdr. Men i meget langsomt tempo, da hans mave havde svært ved at følge med. Men når han har hostet så meget - og det tydeligt gør ondt på ham, når han hoster - så har han gennem flere dage nægtet at spise erstatning. Han tager få ml. og så hoster han, hvorefter han nægter at spise mere.

Jeg forsøgte derfor at give ham lidt grød og grøntsagsmos. Og det lapper han i sig med velbehag. Nu får han grød om morgenen, grøntsagsmos med lidt forskelligt kød til middag og aften. Og han vil kun have ...

Annonce

... erstatning om natten. Men stadigvæk med hosteanfald til følge.

Kan det virkelig passe, at han i en alder af kun 6 mdr. bare lige pludselig ikke vil have erstatning mere? Og hvor meget skal han have om dagen for, at han er dækket ind ift. vitaminer osv.?

Derudover så har vi store problemer med hans nattesøvn. Grundet hans hoste, så spiser han kun en lille smule ad gangen (læs: 50-70 ml) og derfor melder han sig også ofte. Fra han sover kl. 19 til han igen er ordentlig vågen kl. 5/6, så kan jeg nemt give ham mad 6 gange.

Kan jeg gøre noget for at afhjælpe hans hoste? Vi har gennem mange nætter givet ham lidt panodil i løbet af natten, da hans hoste har gjort meget ondt. Men jeg synes ikke det har haft den store effekt på hans søvn.

Sidst men ikke mindst, når han engang er super frisk igen og ikke hoster. Hvad kan jeg så gøre for at han sover længere stræk om natten?

Jeg håber du har et godt tip. :)

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Elliotts mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor