Brev:
Mad og søvn efter sygdom
18. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn efter sygdom
Kære Helen.
Vi har haft en lang periode på snart 10 dage, hvor vores søn på snart 6 måneder har været syg. Han har haft en virusinfektion på hans luftveje, som har gjort, at han har trukket vejret hurtigere end normalt, haft feber og hostet en del. Vi har været omkring Odense Universitetshospital og havde også en åben indlæggelse i 4 dage. Men nu ser det heldigvis ud til at bedre sig.
Mit spørgsmål går dog på hans mad. Han har været introduceret til grød siden han var 4 mdr. Men i meget langsomt tempo, da hans mave havde svært ved at følge med. Men når han har hostet så meget - og det tydeligt gør ondt på ham, når han hoster - så har han gennem flere dage nægtet at spise erstatning. Han tager få ml. og så hoster han, hvorefter han nægter at spise mere.
Jeg forsøgte derfor at give ham lidt grød og grøntsagsmos. Og det lapper han i sig med velbehag. Nu får han grød om morgenen, grøntsagsmos med lidt forskelligt kød til middag og aften. Og han vil kun have erstatning om natten. Men stadigvæk med hosteanfald til følge.
Kan det virkelig passe, at han i en alder af kun 6 mdr. bare lige pludselig ikke vil have erstatning mere? Og hvor meget skal han have om dagen for, at han er dækket ind ift. vitaminer osv.?
Derudover så har vi store problemer med hans nattesøvn. Grundet hans hoste, så spiser han kun en lille smule ad gangen (læs: 50-70 ml) og derfor melder han sig også ofte. Fra han sover kl. 19 til han igen er ordentlig vågen kl. 5/6, så kan jeg nemt give ham mad 6 gange.
Kan jeg gøre noget for at afhjælpe hans hoste? Vi har gennem mange nætter givet ham lidt panodil i løbet af natten, da hans hoste har gjort meget ondt. Men jeg synes ikke det har haft den store effekt på hans søvn.
Sidst men ikke mindst, når han engang er super frisk igen og ikke hoster. Hvad kan jeg så gøre for at han sover længere stræk om natten?
Jeg håber du har et godt tip. :)
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Elliotts mor :)