Brev:
2 årig kan ikke løbe
10. juni 2015
Alder:
2 år
2 årig kan ikke løbe
Hej Helen.
Så er jeg her igen. Min datter har siden sidst gennemgået en stor psykisk udvikling og hun er igen begyndt at bevæge sig langt væk og er kommet ud af sin meget morglade periode.
Så denne gang handler mit spørgsmål om motorik. Min datter er lige fyldt to i sidste uge, og jeg har gennem lidt tid lagt mærke til at hun ikke helt kan følge med sine jævnaldrene når det kommer til det grovmotoriske.
Hun er dygtig finmotorisk og leger gerne med perler, ler, sand, tegner osv. Hun kan også klippe, og få perler på snor vha. en stor stoppenål.
Hun er også rigtig glad for at være ude og vil helst være ude hele dagen. Hun griser sig gerne til, piller i alt og er bestemt ikke taktilsky.
Hun vil gerne gynge (gynger på almindelig ”voksen” gynge), og det kan slet ikke blive højt nok. Hun vil gerne rutsje, dog ikke med samme iver, og hun er ”klodset” når hun kravler op i legetårnet til rutsjebanen osv. Hun kan selv slå kolbøtter og ruller rundt på gulvet.
Men; Hun kan endnu ikke løbe, og det begynder at bekymre mig en lille smule. Hun vil gerne løbe med når de andre løber, men det bliver ”kun” til fremadlænet hurtig gang. Dog har hun masser af gå på mod og aser afsted efter de andre. Hun bliver dog frustreret fordi hun ikke kan følge med.
Hun er en stor pige, 90 cm og 15,2 kg, så måske det også har noget at sige? Jeg syntes dog hun er ved at nå en alder hvor hun ”burde” kunne løbe (Burde er sådan et træls ord for alle udvikler sig jo forskelligt).
Hun har haft reaktiv artrit i sit ene ben/hofte, hvilket resulterede i en ”gå pause” på knap to måneder. Det er dog ved at være længe siden.
Hun øver sig meget i at hoppe og hun kan gå rigtig langt. Dog vil hun rigtig gerne holde i hånd og bevæger sig ikke så frit som de andre i dagplejen. Hun er lidt skeptisk på ujævnt underlag og vil også her helst holde i hånd. Hun er meget tit ude da hun går i udedagpleje og både hendes far og jeg er aktive med hende både om aftenen og i weekenderne.
Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende på vej? Man taler jo så meget om at børn der er bagefter motorisk får det sværere senere hen, og jeg vil naturligvis gerne tage den slags i opløbet.
Har du nogle gode råd?
Med venlig hilsen
Mig...