Hvornår er det nok?

20. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Hvornår er det nok?

Hej Helen,

Vi har skrevet til dig før, og takker mange gange for dit svar. Det har desværre vist sig at være lidt mere kompliceret.

Vores søn er fra d. 28. marts. Han har de første par uger kæmpet med smerter grundet låst hofte og lænd samt problemer med fordøjelsen. Vi har været ved zoneterapeut og kiropraktor. Ryggen er nu i orden. Men fordøjelsen er vel som sådan ok, det er mere de smerter, der er forbundet med prutter og afføring, der er problemet.

Vi skiftede til sutteflaske da han var fire uger gammel. Det gjorde vi efter en sej kamp, hvor det viste sig at jeg ikke havde nok mælk til ham og som lægen sagde ”hvis jeg var en malkeko, så var jeg blevet slagtet for længe siden”.

Vi havde lange amninger i starten fordi han jo simpelthen ikke var mæt. Der kunne gå op til 3 timer med en enkelt amning ved begge bryster og her faldt han meget i søvn undervejs. Efterfølgende kan vi jo så regne ud, at det er når han har ventet på, at der skulle komme mere mælk. I den tid, hvor jeg ammede havde jeg kun meget få og korte pauser væk fra ham. Det var ca. hver 3. time hvor han var nogenlunde tilfreds. Her kunne jeg få mellem 5 minutter og en halv time til at spise, gå i bad eller andet, når min mand puslede og hyggede om ham. Han sov på min arm imens han spiste. Faldt hen sådan 5 – 10 minutter og suttede videre. Hvis vi fjernede ham blev han meget ked af det, faktisk skrigende. Så vi lod ham blive og sutte og sove.

Nu på flaske ved vi at han er mæt og tilfreds og fra den ene dag til den anden fik vi en helt anden glad og smilende baby. Det var så dejligt for os at se, at han ikke længere skal kæmpe for maden og på det her tidspunkt havde vi også sidste tid hos kiropraktoren, så smerterne i ryggen var også væk.

Vi startede med at bruge Nan for det var, hvad alle sagde, de havde bedst erfaring med. Hans smerter i forbindelse med afføring og prutter blev ikke afhjulpet men fortsatte. Han vågner med et skrig og han vrider sig og græder. Han kan ind imellem godt slå prutter uden at lade sig bemærke af det, men langt de fleste gange er det forbundet med at han vrider sig og strammer helt sammen og bliver stiv. Han stopper det han er i gang med og ofte varer det længere tid af gangen. Det gør at han vågner fra sin søvn og det gør at han ofte ...

Annonce

... græder, når det står på. Vi har nu, efter lægens anbefaling, i 2 ½ uge brugt den grønne syrnet allomin. Det har ikke afhjulpet problemet. Lægen siger, det er maveonde som de fleste børn har, når de får modermælkserstatning, men han har heller ikke set ham, når smerterne er der. For os ser det ud som om det er mere end det eller noget andet – vi kan i hvert fald ikke helt forstå at man skal acceptere at ens barn skal have så ondt.

Han sover fint om natten. Han vågner sådan cirka hvert 3. time om natten. Ind imellem tager han 5 eller 6 timer. Om natten vågner han dog også med smerter og det er ofte derfor han vågner op, altså fordi han ligger og gi´r sig og til sidst vågner helt af det. De gange, hvor han sover 5 – 6 timer vågner han stille og roligt.

Om dagen sover han ikke ret meget, hvis ikke det kan blive på min arm. Jeg lægger ham i liften, når han falder i søvn, men han vågner op efter 5 – 20 minutter. Hvis han får lov at ligge på armen sover han mindst en time. Jeg vil dog rigtig gerne at jeg kan lave andet end bare at sidde med ham, når han sover og derfor forsøger jeg at vænne ham til at blive lagt i ”seng” – men han er ikke helt enig.

Jeg forsøger også at vænne ham til at sove i barnevognen, men også her er det et problem. Han vil ikke sove. Ofte græder han efter kort tid og ellers de gange det lykkedes at få ham til at falde i søvn, så vågner han 5 minutter efter vognen bliver stillet.

Han gylper rigtig meget og også meget lang tid efter et måltid. Dette gør også at når vi går med vognen eller når jeg har lagt ham, så gylper han eller får en bøvs i klemme som han skal have hjælp til at komme af med. Han kan gylpe 2 timer efter et måltid. Hvis jeg skal vente med at gå med ham til efter 2 timer, så er det jo nærmest tid til et nyt måltid og derfor en sulten baby jeg lægger i vognen.

Jeg har brug for hjælp til at vide:

1. Hvad kan der være galt med hans mave siden han har de smerter (han får Semper og D-dråber)

2. Hvordan kan jeg vænne ham til at sove i sin seng om dagen i længere tid end blot et kvarter?

3. Hvordan vænner jeg ham til vognen?

4. Hvorfor gylper han så meget og så længe? Og kan det afhjælpes så det kan blive nemmere at have ham i vognen uden at det i hvert fald skal være en bøvs, der er hindringen?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far