Brev:
Slut med sut - men sluger afsindig meget luft
16. marts 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
Slut med sut - men sluger afsindig meget luft
Hej Helen
Tak for dine seneste svar. Jeg vil lige starte med at fortælle dig, at vi har fået allerede har fået mere overskud i vores lille familie, og vi er ikke i tvivl om at vi vil hinanden, så det er dejligt.
Så et helt konkret spørgsmål. Vores søn er ved at være klar til at komme af med sutten. Vi har i lang tid snakket om at han skal bytte sine sutter til en brandbil, og selvom han er meget optaget af det, er jeg ikke i tvivl om, at han kommer til at savne sutterne. Men jeg tror, at han er så klar som han kan blive.
Men - det eneste, der holder mig tilbage lige nu, er at han sluger afsindig meget luft om natten, når han ikke har en sut i munden (hvis han fx har tabt den). Hans seng står ved siden af vores, og jeg ligger vågen, når han sluger luft, og det lyder SÅ ubehageligt. Han laver høje synkelyde, og småbøvser ind i mellem. Det lyder meget unaturligt, og lyden får mig til at føle mig skidt tilpas.
Det er efterhånden nogle måneder siden, at det startede, da vi troede at vi lige så stille kunne vænne ham lidt fra sutten, ved at tage den ud af munden på ham, når han sov. Det resulterede så bare i, at han per refleks i søvne trak luft ind i stedet for. Det fremkalder som regel nogle host, og nogle gange hoster han kraftigt som følge af det.
Han gør det også nogle gange om dagen, og jeg har fulgt dit råd for nogle måneder siden om ikke at give det opmærksomhed. Da det ikke hjalp, har jeg nogle gange prøvet at sige til ham, at han ikke skal gøre det, hvortil han svarer at han ikke kan stoppe det selv.
Nu er jeg lidt nervøs for at det der luftslugning skal tage overhånd, når vi stopper helt med sutten. Har du nogle forslag til, hvordan vi kan forebygge/mindske det?
De bedste hilsner M