Slut med sut - men sluger afsindig meget luft

16. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Slut med sut - men sluger afsindig meget luft

Hej Helen

Tak for dine seneste svar. Jeg vil lige starte med at fortælle dig, at vi har fået allerede har fået mere overskud i vores lille familie, og vi er ikke i tvivl om at vi vil hinanden, så det er dejligt.

Så et helt konkret spørgsmål. Vores søn er ved at være klar til at komme af med sutten. Vi har i lang tid snakket om at han skal bytte sine sutter til en brandbil, og selvom han er meget optaget af det, er jeg ikke i tvivl om, at han kommer til at savne sutterne. Men jeg tror, at han er så klar som han kan blive.

Men - det eneste, der holder mig tilbage lige nu, er at han sluger afsindig meget luft om natten, når han ikke har en sut i munden (hvis han fx har tabt den). Hans seng står ved siden af vores, og jeg ligger vågen, når han sluger luft, og det lyder SÅ ubehageligt. Han laver høje synkelyde, og småbøvser ind i mellem. Det lyder ...

Annonce

... meget unaturligt, og lyden får mig til at føle mig skidt tilpas.

Det er efterhånden nogle måneder siden, at det startede, da vi troede at vi lige så stille kunne vænne ham lidt fra sutten, ved at tage den ud af munden på ham, når han sov. Det resulterede så bare i, at han per refleks i søvne trak luft ind i stedet for. Det fremkalder som regel nogle host, og nogle gange hoster han kraftigt som følge af det.

Han gør det også nogle gange om dagen, og jeg har fulgt dit råd for nogle måneder siden om ikke at give det opmærksomhed. Da det ikke hjalp, har jeg nogle gange prøvet at sige til ham, at han ikke skal gøre det, hvortil han svarer at han ikke kan stoppe det selv.

Nu er jeg lidt nervøs for at det der luftslugning skal tage overhånd, når vi stopper helt med sutten. Har du nogle forslag til, hvordan vi kan forebygge/mindske det?

De bedste hilsner M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer