Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux

11. august 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux

Kære Helen

Vi har en dejlig lille pige på knapt fire uger, der er flaskebarn.

Hun havde for to uger siden hård mave, og vi opstartede 2 x 1,5 ml Lactulose samt udelukkende syrnet modermælkserstatning (grøn allomin).

Vi har efterfølgende trappet ud af Lactulosen, således at hun ikke får det mere. Endvidere giver vi nu kun en flaske grøn allomin morgen og en aften. Resten af tiden får hun Nan ha, da det også skulle være mildt for maven. Hendes afføring er rigtig fin på denne måde, så det er dejligt.

MEN – hun har den sidste uges tid således fået rigtig mange sure opstød efter hver flaske (både grøn allomin og Nan ha). Hver gang hun har spist, er hun urolig i ca. to timer efter (og så er det jo efterhånden tid til næste flaske). Hun får gylp og gennemsigtig væske op i munden, hun ”rømmer sig” / ”væser” / ”hoster”, laver flitsbue med hele kroppen og får ikke sovet. Jeg har forsøgt at give hende flasken i mere oprejst position, jeg har eleveret hoved-delen af hendes vugge, jeg har givet hende mindre måltider (ca. 100 ml. pr. gang), jeg har bøvset hende tre gange per flaske, og endeligt sidder jeg med hende oprejst i ½ time efter hver spisning. Ligeså snart jeg lægger hende ned, bliver hun ...

Annonce

... dog alligevel urolig og gylper lidt op. Som du nok kan høre, bliver det ikke til meget søvn for hende (eller mig), og hun er utilpas. Hun tager dog stadig fint på osv.

Selvom hun ikke gylper store mængder op, har jeg overvejet, om hun kan have reflux? Vores første barn gylpede også (det gør de fleste vel i større eller mindre grad), men havde faktisk ikke ubehag ved det, så jeg er helt på bar bund igen ☺. Er ovenstående symptomer normale, eller skal der gøres lidt ved det?

Jeg har læst, at man kan få noget særlig modermælkserstatning til reflux på apoteket (Enfamil). Ville det være en idé at prøve, eller er det ikke relevant? Er der anden modermælkserstatning, der kan anbefales mod sure opstød / smågylp.
Hvis det er nødvendigt at gå væk fra grøn allomin igen pga citronsyren der er tilsat, må hun jo bare få en lille dosis Lactulose igen for ikke at få hård mave. Jeg ved ikke de to flasker grøn allomin virkelig kan give for meget mavesyre hele døgnet?

Mit spørgsmål er egentlig samlet set: Hvilken kombination af modermælkserstatning(er) og evt. Lactulose eller anden behandling vil du anbefale?

Sikke en smøre! Håber du har nogle garvede sundhedsplejerske-råd ☺

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger