Brev:
Diarre/hyppig afføring - Bekymret
24. juni 2014
Alder:
5 mdr.
Diarre/hyppig afføring - Bekymret
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, selvom jeg faktisk håber at mit problem ikke længere eksisterer når du har svaret!
Det drejer sig om min datter på 5 mdr, som har fået dårlig mave. Det har hun haft i 2 uger nu. Hun er, som jeg tidligere har skrevet, flaskebarn og får Pepticate og har fået det siden fødslen. Vi er ikke begyndt på 'fast' føde endnu og hun får derfor stadig kun flaske.
Problemer at, at hun har dårlig mave! Det har hun i skrivende stund haft i 2 uger nu. Det startede med halvandet døgn uden aff. - Hun fik derfor 2 x 2 ml laktulose, som tidligere fint har holdt hendes mave igang, når den blev lidt træg - Og jeg er begyndt at tage det i opløbet, så vi undgår flere dages forstoppelse med pressen og frustrationer.
Det havde god effekt og hun fyldte to bleer med helt almindelig grøn, mudret afføring. Herefter begyndte hendes dårlige mave og hun havde snildt aff. 10-14 gange i døgnet - Helt tynd, brunlig/galdefarvet. Allerede dagen efter det her startede observerede jeg blod i bleen - Ikke i store mængder, men nok til at fange mit øje. Det ligger uden på afføringen og er formentligt slimhindeblødning - Men det bliver ved!
Nu har hun aff. ca 8 x i døgnet - Mod den ene gang hun plejer. Det skifter fra helt lyst grønt til lyst brunt - Grødet til helt tyndt. Og der er blod med ved næsten hver afføring.
Hun har været v lægen 2 gange, som mener det er virus - Dog henviste hun os sidste gang til børnemodtagelsen, da hun også havde kastet op en enkelt gang (Bare mælket/vandet) og havde haft et døgn med nedsat appetit. De tog aff. prøver, trykkede, lyttede og fandt ikke rigtig noget at sætte fingeren på. Der er ikke påvist bakterier i afføringen, så de mener også det er virus.
Hun er glad, upåvirket og spiser normalt. Hun presser når hun spiser eller lige efter, så der er afføring ved hvert måltid. Hun virker ikke til at have ondt, når hun laver i bleen.
Men jeg er alligevel bekymret! Skal jeg bare tro på at det går over af sig selv?? Får hun den næring hun har brug for, når det tit ryger lige igennem hende. (Hun vejer 8,1 kg og har derfor sul nok og har ikke tabt sig, men alligevel)
Er det noget som baby'er bare får? Hun har ikke været i nærheden af nogen med mavesyge og vi, forældre, fejler heller ikke noget.
Nogen råd, fifs - SKAL jeg reelt være bekymret og få hende undersøgt igen??
Håber du kan give lidt afklaring.
Kh. Maja
PS: Hun har ikke haft feber på noget tidspunkt!