Brev:
Nyfødt og søvn
19. marts 2014
Alder:
0 mdr.
Nyfødt og søvn
Hej Helen
Tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål.
Jeg har som nævnt været indlagt med min søn pga gulsot og vægttab. Jeg kan mærke, at det har gjort mig meget usikker på ham og hans trivsel.
Mit første spørgsmål er omkring søvn:
Han er 3 uger gammel og sover meget. Han sover cirka 20 timer i døgnet - er det normalt på nuværende tidspunkt? Han vågner for det meste selv og melder sig til måltiderne (hver 3.-4. Time), men falder som oftest i søvn under måltidet. Han har 2 vågenperioder i døgnet af 1,5-2 timers varighed. Her kigger han omkring og vi kan have kortvarig øjenkontakt med ham (op til 5 sek.) Er det ok?
Han får kun flaske nu - måske modermælkserstatningen slår ham mere ud end hvis han blev ammet?
Næste spørgsmål.
Han er stadigvæk gul og han fik forleden målt sin bilirubin til 141. Hans konjugeret bili var 14. Min læge sagde, at hun først ville gøre noget hvis han fortsat er gul til 5 ugers undersøgelsen. Kan det skade ham, at han stadigvæk har gulsot? Kan læse mig til, at det er gift for hjernen :(
Med venlig hilsen
Pernille