Øjenkontakt

10. marts 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Øjenkontakt

Hej Helen

Jeg fik for 14 dage siden en lille søn, født to uger før termin. Han har haft nogle startproblemer med gulsot og vi har været indlagt på neonatalafdelingen, hvor han har fået sonde.

Jeg vil gerne amme fuldtid og jeg ved fra min første, at jeg kan producere mælk nok. For nuværende er det 50% flaske og 50% amning for at sikre, at den lille ny får mad nok, men håber at kunne slippe flasken i takt med, at han får mere energi.

Jeg har dog nogle spørgsmål, der presser sig på.

1: han er vågen 1 time formiddag, 2 timer aften og 2 timer om natten - ...

Annonce

... ellers sover han resten af døgnets 19 timer. Også i mens han får flaske. Er han for sløv?

2: Jeg har ikke øjenkontakt med ham endnu. Jeg taler til ham når han er vågen, men han kigger væk. Der er enkelte splitsekunder, hvor vi får øjenkontakt, men det virker mere som om det er helt tilfældigt. Burde han ikke kunne fastholde øjenkontakt nu?

Han kan dreje sit hoved fra side til side, løfte det i 10 sek når han ligger på maven og når han ligger på ryggen og man forsigtigt trækker ham op i armene, løfter han selv sit hoved med. Dermed sagt, at han ikke virker slatten :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor