Væksthormon

8. november 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Væksthormon

Hej Helen

Nu har jeg lige 2 spørgsmål ude hos dig, men dette er noget jeg har tænkt på længe og har virkelig brug for hjælp til at finde den bedste løsning.
Det drejer sig om Julie som den anden besked også omhandler.

Til hendes 3 års undersøgelse blev vi henvist til børneafd. da hun er meget lille af sin alder. Har altid været det, men nu vurderede lægen at det skulle undersøges og han anbefalede at lave kromosom-analyse for at udelukke turner-syndrom. Svaret på analysen var at hun ikke har turner syndrom, men har en afvigelse på det ene x-kromosom der gør at hun ikke vokser normalt og vil ende ud med en slut højde på max 150 cm. Vi bliver nu fulgt i Odense og skal derover i januar igen for at drøfte opstart af væksthormon.

Mit spørgsmål går på hvad vi skal sige til hende. Hvordan forklarer man bedst en 4 årig at hun ikke vokser som andre og derfor skal ...

Annonce

... stikkes hver dag! Det er jo vores beslutning taget ud fra at vi bestemt regner med at hun vil takke os når hun bliver ældre for at vi gjorde hvad vi kunne, for at give hende en nogenlunde normal højde.

Indtil nu har vi bare sagt at hun skal checkes ved lægen, og det skal alle børn jo en gang imellem. Hun er ikke bevist om at hun er lille af sin alder eller at der er noget anderledes ved hende. (Hun er 99cm og er 4,9 år). Men hvis/når medicin kommer på banen skal vi jo forklare hende hvorfor. Men hvordan? Vil jo bare sikre mig at hun ikke kommer til at føle at hun er "forkert" og at vi gerne vil have hun bliver større. Vi som forældre er jo ligeglade med hvor høj hun bliver. Det er ikke for vores skyld men for hendes egen.

Håber du forstår spørgsmålet og kan komme med nogle råd til hvordan vi bedst muligt forklarer hende at hun er lidt speciel!

Kærlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder