Brev:
Væksthormon
8. november 2013
Alder:
4 år, 9 mdr.
Væksthormon
Hej Helen
Nu har jeg lige 2 spørgsmål ude hos dig, men dette er noget jeg har tænkt på længe og har virkelig brug for hjælp til at finde den bedste løsning.
Det drejer sig om Julie som den anden besked også omhandler.
Til hendes 3 års undersøgelse blev vi henvist til børneafd. da hun er meget lille af sin alder. Har altid været det, men nu vurderede lægen at det skulle undersøges og han anbefalede at lave kromosom-analyse for at udelukke turner-syndrom. Svaret på analysen var at hun ikke har turner syndrom, men har en afvigelse på det ene x-kromosom der gør at hun ikke vokser normalt og vil ende ud med en slut højde på max 150 cm. Vi bliver nu fulgt i Odense og skal derover i januar igen for at drøfte opstart af væksthormon.
Mit spørgsmål går på hvad vi skal sige til hende. Hvordan forklarer man bedst en 4 årig at hun ikke vokser som andre og derfor skal stikkes hver dag! Det er jo vores beslutning taget ud fra at vi bestemt regner med at hun vil takke os når hun bliver ældre for at vi gjorde hvad vi kunne, for at give hende en nogenlunde normal højde.
Indtil nu har vi bare sagt at hun skal checkes ved lægen, og det skal alle børn jo en gang imellem. Hun er ikke bevist om at hun er lille af sin alder eller at der er noget anderledes ved hende. (Hun er 99cm og er 4,9 år). Men hvis/når medicin kommer på banen skal vi jo forklare hende hvorfor. Men hvordan? Vil jo bare sikre mig at hun ikke kommer til at føle at hun er "forkert" og at vi gerne vil have hun bliver større. Vi som forældre er jo ligeglade med hvor høj hun bliver. Det er ikke for vores skyld men for hendes egen.
Håber du forstår spørgsmålet og kan komme med nogle råd til hvordan vi bedst muligt forklarer hende at hun er lidt speciel!
Kærlig hilsen
Anne