Brev:
Når barnet har ondt
23. april 2013
Alder:
20 mdr.
Når barnet har ondt
Kære Helen,
Nå, nu kommer jeg med endnu et spørgsmål. Vores datter på 20 mdr har et pænt stort ordforråd - vi skønner hende til at bruge ca 130 ord, og hun forstår selvfølgelig endnu flere. Det er dog ikke altid man lige forstår, hvad hun prøver at fortælle. For eksempel, en dag faldt hun ned fra sin højstol og slog sig pænt meget. I flere dage efter ville hun komme og sige "faldt", selvom hun ikke lige var faldet. Det tog os lidt tid at finde ud af, at hun havde brug for at gennemgå en voldsom hændelse, men da vi snakkede med hende om, at hun var faldet, og det gjorde ondt, og hun blev ked af det, så virkede det som om hun blev hørt. Hun ville sige "faldt", "ked" og "græd" og så gå og lege videre.
Det er det samme med "bange" - nogle gange siger hun det om noget aktuelt som har forskrækket hende, og andre gange siger hun det hvor det virker mere som en fortælling.
Nu har hun gennem nogle dage sagt "ondt" rigtig mange gange. Vi prøver at spørge hende, hvor det gør ondt, men det kan hun ikke redegøre for. Nogle gange holder hun hænderne fremme, andre gange tager hun sig til benet eller bleområdet og enkelte gange siger hun "mund". Hun har for nylig haft en omgang rød numse, som vi talt om meget, da det gjorde ret ondt, og hun er også blevet bidt nede i vuggeren. Men jeg er lidt på herrens mark - jeg vil gerne tage det alvorligt, men jeg kan ikke se nogle mærker på hende, den røde mås er ophelet og der er ingen tegn til svamp forneden, og det lugter heller ikke af urinvejsinfektion (dog ved jeg ikke om man kan regne med det når det er børn). Hun virker heller ikke forpint, og leger og bevæger sig normalt. Jeg ved ikke om hun bare fortæller, om at hun engang har haft ondt, eller om det er en mere diffus fornemmelse hun har nu som hun ikke kan beskrive nærmere. Eller noget helt tredje, som f eks at hendes tøj generer hende. Men det er altså ret ofte - nogle gange flere gange i timen og igennem en hele aften, også når hun er alene (kan høre hende i babyalarmen).
Har du nogle råd til, hvordan vi kan tackle det? Jeg tøver med at tage hende til lægen, for der er ikke rigtig noget at se! Det skal siges at hun har haft en lidt urolig periode, hvor hun har taget nogle store skridt udviklingsmæssigt, og putter meget op til os for tiden.
Mange tak!