Brev:
Medicin mod astmatisk bronkitis
31. januar 2010
Alder:
16 mdr.
Medicin mod astmatisk bronkitis
Kære Helen!
Min søn har fået konstateret astmatisk bronkitis og lægen har ordineret ventoline på spacer ved behov.
Han har egentligt ikke været så plaget af sygdom efter institutionsstart, men han hoster tit om natten, og når han er meget forkølet eller syg, hoster han meget voldsomt døgnet rundt og har pibende vejrtrækning. Så planen er, at vi giver det til natten de dage, hvor han hoster meget.
Som det sikkert er tilfældet hos mange andre børn, så protesterer han voldsomt mod masken. Virkeligt voldsomt! Han kæmper voldsomt imod, skriger og er komplet utrøstelig meget længe efter. Jeg er i tvivl, om det har nogen effekt, når han græder sådan? Han når jo kun at hive vejret ind 1-2 gange i den tid medicinen er i spaceren. Vi synes dog, at det har haft lidt effekt, men det er svært at vurdere. Kan det have effekt, når det kun bliver til et par ”skrigende” indåndinger?
Vi har ladet ham lege med den, og når vi gør det, tager han den gerne selv op til munden. Men når det kommer til stykket, vil han bare ikke. Vi har virkeligt prøvet at gøre det til en hyggestund, men den ene må holde ham fast (han skal jo have sin medicin…), mens den anden giver masken. Vi sidder med ham, vugger, hopper, synger osv., men han tænder helt af. Jeg synes bare, at det er så synd og er faktisk bange for at give ham traumer…. Og så er det så hårdt, at han bare bliver ved med at græde bagefter. Intet hjælper.
Han har tidligere fået bricanyl som mikstur engang imellem til natten, og det var han helt vild med at drikke af snapseglas. Grunden til, at han skiftede til ventoline på spacer var, at lægen synes, at det var bedre at få medicin, der kun virker i luftvejene. Det kan jeg selvfølgelig godt forstå. Han var også bange for, at miksturen ville gøre ham speedet. Det har vi ikke oplevet.
Jeg har det virkeligt dårligt med at give ventolinen på spacer, når han bliver så ulykkelig og ville ønske, at vi kunne fortsætte med mikstur. Har spurgt egen læge, som siger, at han helst vil, at han får ventolinen men afviser ikke helt miksturen. Men hvad tænker du: er det ok at begå sådan et overgreb på sit barn for at give ham medicin, eller ville du anbefale at give mikstur i stedet for? Jeg ved godt, at vi skal følge lægens ordinationer, men jeg vil gerne høre dine tanker.
Er der nogle langtidseffekter/bivirkninger af at få mikstur frem for inhalationsmedicin? Det drejer sig måske om 10 aftener i måneden, hvor han har brug for medicin til natten.
Bør vi spørge i vuggestuen, om det kan lade sig gøre, at han sover indenfor i koldt og fugtigt vejr?
Med venlig hilsen
en mor