Medicin mod astmatisk bronkitis

31. januar 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Medicin mod astmatisk bronkitis

Kære Helen!

Min søn har fået konstateret astmatisk bronkitis og lægen har ordineret ventoline på spacer ved behov.

Han har egentligt ikke været så plaget af sygdom efter institutionsstart, men han hoster tit om natten, og når han er meget forkølet eller syg, hoster han meget voldsomt døgnet rundt og har pibende vejrtrækning. Så planen er, at vi giver det til natten de dage, hvor han hoster meget.

Som det sikkert er tilfældet hos mange andre børn, så protesterer han voldsomt mod masken. Virkeligt voldsomt! Han kæmper voldsomt imod, skriger og er komplet utrøstelig meget længe efter. Jeg er i tvivl, om det har nogen effekt, når han græder sådan? Han når jo kun at hive vejret ind 1-2 gange i den tid medicinen er i spaceren. Vi synes dog, at det har haft lidt effekt, men det er svært at vurdere. Kan det have effekt, når det kun bliver til et par ”skrigende” indåndinger?

Vi har ladet ham lege med den, og når vi gør det, tager han den gerne selv op til munden. Men når det kommer til stykket, vil han bare ikke. Vi har virkeligt prøvet at gøre det til en hyggestund, men den ene må holde ham fast (han skal jo have sin medicin…), mens den anden giver masken. Vi sidder med ham, vugger, hopper, synger osv., men han tænder helt af. Jeg synes bare, at det er så synd og er faktisk ...

Annonce

... bange for at give ham traumer…. Og så er det så hårdt, at han bare bliver ved med at græde bagefter. Intet hjælper.

Han har tidligere fået bricanyl som mikstur engang imellem til natten, og det var han helt vild med at drikke af snapseglas. Grunden til, at han skiftede til ventoline på spacer var, at lægen synes, at det var bedre at få medicin, der kun virker i luftvejene. Det kan jeg selvfølgelig godt forstå. Han var også bange for, at miksturen ville gøre ham speedet. Det har vi ikke oplevet.

Jeg har det virkeligt dårligt med at give ventolinen på spacer, når han bliver så ulykkelig og ville ønske, at vi kunne fortsætte med mikstur. Har spurgt egen læge, som siger, at han helst vil, at han får ventolinen men afviser ikke helt miksturen. Men hvad tænker du: er det ok at begå sådan et overgreb på sit barn for at give ham medicin, eller ville du anbefale at give mikstur i stedet for? Jeg ved godt, at vi skal følge lægens ordinationer, men jeg vil gerne høre dine tanker.

Er der nogle langtidseffekter/bivirkninger af at få mikstur frem for inhalationsmedicin? Det drejer sig måske om 10 aftener i måneden, hvor han har brug for medicin til natten.

Bør vi spørge i vuggestuen, om det kan lade sig gøre, at han sover indenfor i koldt og fugtigt vejr?

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet