Brev:
Er ikke træt om aftenen
17. december 2007
Alder:
18 mdr.
Er ikke træt om aftenen
Hej Helen,
Jeg har brug for endnu et godt råd.
I løbet af de sidste par uger har vi brugt mellem en time og halvanden på at få Amalie til at sove om aftenen. Hun sætter sig op, snakker, ruller rundt og meget andet og virker i det hele taget ikke særlig træt. Vi går i gang med at gøre hende klar til natten kl. 19 - og lægger hende ca. kl. 19.30. Tidligere faldt hun i søvn efter 5 min - i starten kunne vi bare forlade værelset uden problemer, men de sidste par måneder har vi skulle holde hende i hånden. Det har været strålende - men nu virker intet.
Vi har prøvet at sige godnat og gå, hvilket resulterer i at begynder at græde og rejser sig op. I starten er det en søgende gråd, men hvis vi ikke kommer, bliver det til ulykkelig gråd. Jeg har derfor vurderet, at hun havde ekstra behov for tryghed, hvilket hun selvfølgelig skal have.
Men - selvom jeg sidder ved siden af hende, eller endda tager hende med ind i vores seng (har prøvet et par gange) - så tager det altså i øjeblikket over en time hver aften. Den ene aften tog det 3 timer! Hun er i super humør - krammer og kysser os - men virker altså ikke træt. Om morgenen vågner hun så først omkring kl. 7.30 - i weekenden først kl. 9. Hun sover ca. 2 timer om dagen i vuggestuen og de har ingen problemer med at få hende til at sove.
Skal vi til at tage kampen og gå fra hende, selvom hun græder? Jeg er ikke meget for det - især fordi hun ikke virker træt, så måske hun virkelig ikke kan sove endnu. Skal vi vække hende tidligere om morgenen i stedet for, så vi får rykket hendes søvn lidt? Har du andre idéer eller kommentarer? Hun vågner også stadig mange mange gange i løbet af natten og ender i vores seng hver nat. Det har vi ingen problemer med overhovedet - selvom mange i omgangskredsen har deres mening om, at hun kommer til at ligge der de næste mange år.
Hun er ellers super glad, er allevegne og udfordrer os hver dag på bedste vis med en selvstændighed og et temperament, jeg kan genkende fra mig selv :-). Hun er en meget dejlig pige!
Mange hilsner
Amalies mor