Er ikke træt om aftenen

17. december 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Er ikke træt om aftenen

Hej Helen,

Jeg har brug for endnu et godt råd.

I løbet af de sidste par uger har vi brugt mellem en time og halvanden på at få Amalie til at sove om aftenen. Hun sætter sig op, snakker, ruller rundt og meget andet og virker i det hele taget ikke særlig træt. Vi går i gang med at gøre hende klar til natten kl. 19 - og lægger hende ca. kl. 19.30. Tidligere faldt hun i søvn efter 5 min - i starten kunne vi bare forlade værelset uden problemer, men de sidste par måneder har vi skulle holde hende i hånden. Det har været strålende - men nu virker intet.

Vi har prøvet at sige godnat og gå, hvilket resulterer i at begynder at græde og rejser sig op. I starten er det en søgende gråd, men hvis vi ikke kommer, bliver det til ulykkelig gråd. Jeg har derfor vurderet, at hun havde ekstra behov for tryghed, hvilket hun selvfølgelig skal have.

Men - selvom jeg sidder ved siden af hende, eller endda tager hende med ind i vores seng (har prøvet et par gange) - så tager det altså i øjeblikket over en time hver aften. ...

Annonce

... Den ene aften tog det 3 timer! Hun er i super humør - krammer og kysser os - men virker altså ikke træt. Om morgenen vågner hun så først omkring kl. 7.30 - i weekenden først kl. 9. Hun sover ca. 2 timer om dagen i vuggestuen og de har ingen problemer med at få hende til at sove.

Skal vi til at tage kampen og gå fra hende, selvom hun græder? Jeg er ikke meget for det - især fordi hun ikke virker træt, så måske hun virkelig ikke kan sove endnu. Skal vi vække hende tidligere om morgenen i stedet for, så vi får rykket hendes søvn lidt? Har du andre idéer eller kommentarer? Hun vågner også stadig mange mange gange i løbet af natten og ender i vores seng hver nat. Det har vi ingen problemer med overhovedet - selvom mange i omgangskredsen har deres mening om, at hun kommer til at ligge der de næste mange år.

Hun er ellers super glad, er allevegne og udfordrer os hver dag på bedste vis med en selvstændighed og et temperament, jeg kan genkende fra mig selv :-). Hun er en meget dejlig pige!

Mange hilsner
Amalies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre