Brev:
Ny rutine
19. februar 2023
Alder:
14 mdr.
Ny rutine
Hej Helen,
Så er det os igen, igen, igen....
Vi har haft stor glæde af dine råd før, så nu søger vi dem endnu engang.
Vores søn på 14 mdr. er nemlig pt. fuldstændig umulig hvad rytme og søvn angår og nu er det gået så vidt, som til at jeg måtte deltidssygemeldes, da jeg ikke længere kan passe mit arbejde fordi jeg absolut ingen søvn får.
Han har som du ved fra vores forrige beskeder, aldrig sovet godt eller været et "nemt" barn, hvad rytme angår, men det er simpelthen ikke til at være i længere. Så vi søger råd til en mulig ny rutine og putteritual, for det gamle fungerer bare slet ikke længere.
En typisk dag ser pt. ud således:
05.30/06.00: Vågner
06.00: Morgenmad i form af havregrød og vand/mælk af kop
07.00: Afleveres i vuggestue
Kl. 08.30-09.00 putter de ham allerede til lur og her sover han typisk kun 1 time eller maks 1,5.
15.00: Hentes fra vuggestue og her fortæller de stort set altid, at de ikke har kunne putte ham til 2. lur og han derfor har været vågen siden 10.00-10.30.
16.00: Får lidt youghurt eller en bolle
17.30: Spiser aftensmad
18:00: Her bader vi, får nattøj på, læser en bog og hygger lidt, så roligt som muligt.
18.30/18.45: Ham og jeg går ind på hans værelse og vi sidder i stolen ved siden af hans seng, mens han får en flaske og jeg synger for ham. Herefter putter jeg ham ned i sengen og holder ham i hånden, mens jeg "klapper" ham på bleen og siger "shhhhhhhh" lyde indtil han sover.
Herefter sover han i alt mellem 1,5 time til 3 timer ca. og så starter opvågningerne. Jeg skal ind og holde ham i hånden igen og klappe ham i bleen og nogle gange give vand. Det kan være 4-5 gange indtil midnat og så har vi typisk en vågentid på 1-3 timer midt nat, hvor vi skifter mellem hans seng og prøver at putte ham i vores seng, men intet virker og han græder bare, mosler rundt i sengen og snakker, indtil han falder i søvn af udmattelse omkring 03.00 tiden.
Vi prøver at udfase natflaske, men nogle nætter er det det eneste som kan redde det og vi kan mærke at det her med at skifte mellem vores seng og hans om natten, intet godt gør, men ellers skal jeg sidde på hans værelse i en stol i flere timer om natten.
Jeg er den eneste som duer - viser far sig i værelset når han er puttet, så går han fuldstændig i spåner.... Far kan heller ikke putte, det er samme situation. Jeg har forsøgt med en madras på hans værelse, men det duer ikke, for han kan ikke finde ro ved at putte hos mig og heller ikke ved at jeg ligger ved siden af hans seng, for så vil han holde mig i hånden.
Jeg kan mærke, at han stadig er dybt afhængig af mig og mine hænder om aftenen. Han holder egentlig ikke rigtig i hånd, men han presser på mine fingrer og niver lidt i dem, men fjerner jeg dem for tidligt så skriger han vildt.
Jeg tænker ift. til lurerne om dagen, at jeg har enormt svært ved at se, hvordan vi skal lægge dem optimalt, da han jo ikke skal sove når han kommer hjem fra vuggestue omkring 15.30, men det er også længe at holde sig fra 10.00/10.30 til 18.00/18.30 om aftenen.
Jeg har forsøgt at tale med vuggestuen og spørge om de kunne rykke luren til omkring 10.30-11.00 tiden, men de mener han er for træt til den tid, men det resulterer bare i enormt lang vågentid bagefter.
Han har lige fået anlagt dræn, da han havde væske på begge ører, men det har indtil videre intet ændret ift. hans søvn, men enormt meget på hans appetit.
Jeg vil enormt gerne forsøge at afvænne ham fra det med at holde i hånd når han skal sove og hver gang han vågner, for det er virkelig enormt udmattende og lader til at vække ham flere gange om natten.
Jeg er på ingen måde tilhænger af søvntræning eller andre metoder med gråd!!! Så jeg har forsøgt at sige roligt til ham "Godnat skat, sov godt - mor er lige herude og jeg passer på dig", hvorefter jeg går ud i alrummet, hvor lyset er helt dæmpet og han kan se mig gennem sprækken til hans værelse og høre mig - men han går totalt amok og græder helt vildt. Så snart jeg viser mig på værelset igen, så stopper gården og han pjatter og griner.
Min mand skal udsendes til Irak til sommer i 6 mdr. og vi vil derfor enormt gerne have, at far kan lære at putte inden han tager afsted - også meget for deres relation.
Han er enormt temperamentsfuld og han er inde i en periode hvor han bider, kradser, slår og kan finde på at slå hovedet ned i gulvet når han ikke får sin vilje eller vi ikke ser på ham. Så jeg bliver så nervøs for, om det er udtryk for at han mistrives pt. og han måske virkelig har brug for en ændring ligeså meget som os.
Så kære Helen, det var et meget lang skriv - men hvad tænker du? Kan vi forsøge at rykke på lurerne og evt. lave et nyt ritual på en god måde, selvom han brokker sig og måske få far mere på banen?
Hilsener herfra