Lur og sovetræning

9. februar 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Lur og sovetræning

Kære Helen,

Tak for en fantastisk brevkasse! Jeg skriver fordi jeg, efter vores egen sundhedsplejerskes besøg, er blevet meget forvirret omkring vores lille drengs evner til at falde i søvn.

Egentlig troede jeg det gik ret godt. Vi har faste rutiner: om aftenen når han skal sove, så får han først sin natdragt på, og dernæst bliver han ammet hos mig indtil han sover. Hvis ikke han falder i søvn, hvilket nogle gange sker, så går vi rundt med ham i 5 minutters tid indtil søvnen melder sig, og så bliver han lagt i sin seng, hvor han så sover 6-8 timer i streg uden problemer. Efter natamningerne bliver han blot lagt sovende tilbage i seng, han er som regel for træt til at være mere end døsig, så han sover nemt videre i en 2-3 timer hver gang. Han får et sted mellem 11 og 12 timer hver nat, så det er jo fint.

Når der skal soves lur er det rimelig meget det samme, bare uden natdragt og amning. Sut i munden, og så går vi med ham i 5 - 10 minutter indtil han sover, hvorefter han lægges i sin seng. For det meste sover han kun en enkelt cyklus fordi nattesøvnen har været meget god, men engang imellem snupper han sig en ekstra cyklus eller 2 hvis han vil. Det lader vi ham styre.

Nu siger vores sundhedsplejerske så, at han skal lære at falde i søvn selv i sin seng uden gåtur, bl.a så han også får nemmere ved at sove lur i vuggestuen, når vi når dertil. Det kan jeg for så vidt godt se det fornuftige i, hvis vi altså slæbte rundt på ham i halve og hele timer for at få ham til at sove, og han heller ikke kunne stykke sine ...

Annonce

... cyklusser sammen selv.

Men det kan han jo??! Selvfølgelig er han lidt tung, men jeg er samtidig dybt taknemmelig for hans evne til at give mig og hans far en god nattesøvn nærmest hver nat, så jeg vil virkelig helst ikke ændre på noget, når det nu fungerer så fint, minus hans tiltagende vægt.

Vores SP mente, at han skulle lægges i sin seng vågen og så have lov at rumstere sig selv i søvn, og vi skulle kun gå ind til ham hvis han blev utilfreds og ked af det.

Problemet er jo så bare, at så bruger han 20 minutter på at ligge alene og nå fra søvnig til mildt frustreret til nedsmeltning. Når først han når dertil kan man kun tage ham op og ikke putte ham ned igen. Så starter gråden det sekund han mærker sengen. Derefter kan man så bruge et par timer på at få en tiltagende overtræt og utrøstelig baby til at kollapse af træthed og frustration.

Det tænker jeg egentlig ikke lærer ham nogen sund forbindelse mellem at være træt og være sin seng..? Og da slet ikke hvordan man falder i søvn selv. Min frygt er jo, at han til sidst vil HADE sin seng og heller ikke kunne sove i den om natten. (Barnevognslur er pt ikke en mulighed pga vores boligforhold).

På den tid den metoder tager, kunne han have nået at falde i søvn, få en god lur og spist et måltid med vores nuværende metode.

Opsummeret er mit spørgsmål, om der overhovedet er noget, som der bør ændres ved? Og i så fald, om der er en anden metode end “lad ham ligge indtil han koger over og besvimer af gråd og træthed i mine arme”.

Kærligste hilsner
Den puttende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren