Brev:
Putning, opvågning, middagslur og natmad
29. januar 2023
Alder:
2 år, 10 mdr.
Putning, opvågning, middagslur og natmad
Kære Helen.
Der sker en masse med vores dreng på næsten 3 år lige for øjeblikket. Jeg sender som et brev fordi jeg tror tingene hænger sammen.
Jeg skriver som altid for at få gode råd til ændringer til det bedre og måske også til timingen af dem ift andre ting der sker.
Overordnet:
Vores dreng er 3 år og går i vuggestue- men først siden jul hver dag da jeg har arbejdet deltid før. Han er derfor først for alvor ved at vænne sig til en hverdag i institution og leger ikke så meget med de andre - hvorfor de i sidste uge gør et forsøg med at tage hans legetøjsdyr væk og få ham til at lege med andet/ andre. Oveni det skal han starte ny institution om en måned og vi skal til at køre ham ind der. Det bliver en stor forandring og derfor vil jeg gerne også have gode fif til timingen af andre forandringer vi kan / bør gøre:
Aktuelt:
Det største problem er at det stadig tager rigtig rigtig lang tid at putte ham - 1-2 timer for min mand og 2 -3 for mig. Superhyggeligt . men ikke godt for hans søvn eller vores mulighed for at få hverdagen til at hænge bedre sammen og voksentid/.
Vi skiftes til at putte om aftenen - sengetid er kl 19 men den bliver tit 1930 fordi han skal lave stort først hvilket han kæmper med. De fleste dage står han op kl 6-7 ( vi vækker ham fordi vi skal gå). Vi skiftes til at putte hver anden dag og han vil tydeligt helst puttes af mig for øjeblikket.
Han får Natmad ca 185o/ 19 - som regel musli eller havregryn med rosiner, børster tænder, nattøj på og godnat.
Natmaden vil vi gerne af med - Hvor længe plejer børn at blive ved med det? Da vi indførte den hjalp det på at være sulten ved putning eller vågne og være sulten om natten - men nu er han begyndt ikke at kunne blive siddende ved aftensmaden og ikke spise ret meget aftensmad. Og hvordan udfaser manden smart så han ikke får en lang periode hvor han er sulten om natten?
Vi putter ham i vores seng og lægger ham i sin tremmeseng som står ved siden af den når han sover.
Når jeg putter ham leger han lidt - med dyr, leger lidt med lyset, så læser vi bog pt. altid den samme alt for store, ind i mellem kravler han op og ned af sin egen seng - så øffer han længe rundt, krammer, sparker og læser måske igen for til sidst at falde i søvn - sommetider hvis han er meget træt midt i en tumleleg med en bamse. Han har masser af bamser i sengen og et natbord fuld af bamser at vælge imellem. Ind i mellem har han en periode hvor han er sulten derinde og jeg henter mad til ham - men det er lidt på retur efter jeg er begyndt kun at tilbyde brød og vand.
For øjeblikket er han begyndt at vågne om natten. Han siger ' det er mors tur til at putte' og eller taler om sin dag i vuggestue eller vågner bare og kommer så op til os. Vi overvejer selvfølgelig hvorfor han vågner - om det er Morsyge eller om han fryser eller er sulten. Han er som regel meget længe om at falde til ro og i søvn igen - så ofte vågen et par timer der. Sommetider rævesover hanogså længe efter - eller sover meget let - ind i mellem med åbne øjne
Det giver jo en lidt skæv rytme i hvert fald i weekend hvor han så sover længe i stedet.
Han sover til middag ca 2 timer når det er ude - 3 i weekenden og på fridage. Vi overvejer derfor muligheden for om opvågning pgså kan skyldes at det er på tide at udfase middagslur.
På forhånd tak for dine altid gode råd og vejledning
Med venlig hilsen
Stina