Putning, opvågning, middagslur og natmad

29. januar 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Putning, opvågning, middagslur og natmad

Kære Helen.

Der sker en masse med vores dreng på næsten 3 år lige for øjeblikket. Jeg sender som et brev fordi jeg tror tingene hænger sammen.

Jeg skriver som altid for at få gode råd til ændringer til det bedre og måske også til timingen af dem ift andre ting der sker.

Overordnet:
Vores dreng er 3 år og går i vuggestue- men først siden jul hver dag da jeg har arbejdet deltid før. Han er derfor først for alvor ved at vænne sig til en hverdag i institution og leger ikke så meget med de andre - hvorfor de i sidste uge gør et forsøg med at tage hans legetøjsdyr væk og få ham til at lege med andet/ andre. Oveni det skal han starte ny institution om en måned og vi skal til at køre ham ind der. Det bliver en stor forandring og derfor vil jeg gerne også have gode fif til timingen af andre forandringer vi kan / bør gøre:

Aktuelt:
Det største problem er at det stadig tager rigtig rigtig lang tid at putte ham - 1-2 timer for min mand og 2 -3 for mig. Superhyggeligt . men ikke godt for hans søvn eller vores mulighed for at få hverdagen til at hænge bedre sammen og voksentid/.

Vi skiftes til at putte om aftenen - sengetid er kl 19 men den bliver tit 1930 fordi han skal lave stort først hvilket han kæmper med. De fleste dage står han op kl 6-7 ( vi vækker ham fordi vi skal gå). Vi skiftes til at putte hver anden dag og han vil tydeligt helst puttes af mig for øjeblikket.
Han får Natmad ca 185o/ 19 - som regel musli eller havregryn med rosiner, børster tænder, nattøj på og godnat.

Natmaden vil vi gerne af med - Hvor længe plejer børn at blive ved med det? Da vi indførte den hjalp det på at være sulten ved putning eller vågne og være sulten om natten - men nu er ...

Annonce

... han begyndt ikke at kunne blive siddende ved aftensmaden og ikke spise ret meget aftensmad. Og hvordan udfaser manden smart så han ikke får en lang periode hvor han er sulten om natten?

Vi putter ham i vores seng og lægger ham i sin tremmeseng som står ved siden af den når han sover.

Når jeg putter ham leger han lidt - med dyr, leger lidt med lyset, så læser vi bog pt. altid den samme alt for store, ind i mellem kravler han op og ned af sin egen seng - så øffer han længe rundt, krammer, sparker og læser måske igen for til sidst at falde i søvn - sommetider hvis han er meget træt midt i en tumleleg med en bamse. Han har masser af bamser i sengen og et natbord fuld af bamser at vælge imellem. Ind i mellem har han en periode hvor han er sulten derinde og jeg henter mad til ham - men det er lidt på retur efter jeg er begyndt kun at tilbyde brød og vand.

For øjeblikket er han begyndt at vågne om natten. Han siger ' det er mors tur til at putte' og eller taler om sin dag i vuggestue eller vågner bare og kommer så op til os. Vi overvejer selvfølgelig hvorfor han vågner - om det er Morsyge eller om han fryser eller er sulten. Han er som regel meget længe om at falde til ro og i søvn igen - så ofte vågen et par timer der. Sommetider rævesover hanogså længe efter - eller sover meget let - ind i mellem med åbne øjne

Det giver jo en lidt skæv rytme i hvert fald i weekend hvor han så sover længe i stedet.

Han sover til middag ca 2 timer når det er ude - 3 i weekenden og på fridage. Vi overvejer derfor muligheden for om opvågning pgså kan skyldes at det er på tide at udfase middagslur.

På forhånd tak for dine altid gode råd og vejledning

Med venlig hilsen
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor