Brev:
Rod i putningen
1. januar 2023
Alder:
12 mdr.
Rod i putningen
Hej Helen,
Vi har en lille dreng fra d. 14.12.21. Han har altid sovet dårligt og haft problemer med at finde ro. Men nu er det gået helt galt med rutinen og han skal starte i vuggestue igen efter ferien og rutinen er helt skæv til det.
Han sov i slyngevugge indtil han var 8 mdr. fordi han havde brug for bevægelsen. Fra han var ca. 10 mdr. kom han ind i en rigtig god rutine, hvor han sov i egen seng, på eget værelse og han kunne sove uden opvågninger eller kun med en enkelt vågenperiode og uden flaske.
Men pludseligt fra den ene dag til den anden, så tager det 1-2 timer at putte ham og så er han begyndt at vågne enten mange gange igen, eller være vågen i 2-3 timer ad gangen om natten og det gør så at han sover til meget sent om morgenen og det har vendt helt op og ned på rutinerne.
Desuden er det kun mig som kan putte ham og det har det altid været og det er ved at tære på energien og humøret, at jeg aldrig kan tage nogle steder om aftenen eller bare overlade putningen til far engang imellem. Han SKRIGER i evigheder, hvis det er far som prøver at putte eller kommer ind på værelset når han har opvågninger.
Når han engang imellem bliver puttet af bedsteforældrene ved pasning, så sover han typisk efter 15-20 min. og sover oftest hele natten uden opvågninger. Det er så snart det er mig som skal putte ham, så giver han bare ikke op og vågner hele natten.
Vores dreng er enormt mor-glad og han vil aller helst være hos mig - men det er pt. far som er på barsel, så han virker også om dagen. Men far starter på arbejde igen nu her, så vi vil så gerne have den gode rutine tilbage og få gjort sådan at far også kan putte, for det ville gøre alting meget nemmere for os alle.
Lidt baggrundsviden:
Han er enormt glad i løbet af dagen og meget social - han udvikler sig i rivende fart pt. og han virker til at stortrives.
Han startede i vuggestue i oktober og det er gået godt, selvom der har været en del sygeperioder her i vinter.
Vores dreng er enormt småtspisende - han elsker hans flaske mælk, som han stadig får inden lur og til nat. Vi har dog store problemer med fast føde og i vuggestuen kan de ikke få ham til at spise. Det kræver ofte at vi afleder ham med legetøj, før han vil spise et måltid mad ellers spiser han kun få skefulde og han vil ikke spise selv, så smider han bare maden på gulvet. Han kan slet ikke fordrage mad med konsistens og det hele skal stadig gerne være blandet.
Han sover i tremmeseng på hans værelse. Han bruger ikke sut eller bamse/nusseklud, selvom vi øver.
Han er tjekket for spændinger og hans ører er også tjekket flere gange. Hans tungebånd blev klippet da han var spæd.
RUTINE:
En dag ser pt. sådan her ud ca. (grundet ferie)
07.30/08.00: Vågner og får skiftet ble og tøj på.
08.30: Havregrød til morgenmad og mælk af kop
Herefter leger vi og hygger.
10.30: Får flaske og puttes til første lur i barnevognen og sover typisk 50 min.
11.30: Vågner fra lur
12.00: Tilbydes brød m. pålæg, pølsehorn, andet bagværk - men her spiser han oftest ingenting medmindre vi laver varm mad til ham.
15.00: Får flaske og puttes til 2. lur. Her sover han også typisk 50 min. medmindre vi går med ham eller triller ham videre i søvnen i noget tid.
16.00: Vågner fra lur
16.30: Tilbydes lidt snacks eller brød/bolle m. pålæg
17.30-18.00: Får aftensmad - varm mad som vi blender
Herefter får han bad
19.00: Her starter putterutinen, hvor han får nattøj på, vi nusser og synger. Så får han natgrød, som han oftest spiser hvis han distraheres med legetøj.
Så læser vi en bog inde i vores seng og så får han en lille godnatflaske, mens jeg synger for ham.
19.30: Jeg tager ham med ind på hans værelse og siger godnat, hvorefter jeg putter ham i hans seng. Han kan kun falde i søvn hvis jeg klapper ham på bleen indtil han sover og han søger konstant mine fingrer og hænder og han græder hvis han ikke kan holde mig i hånden og vågner hvis jeg slipper for tidligt. Det er så hårdt at hænge ind over sengen i flere timer og klappe og holde i hånd. Jeg føler ikke at det er den rette metode, men jeg er helt lost på hvad vi skal gøre.
Vi ønsker så meget at han får en god nattesøvn og måske kunne finde en substitut for mine hænder i hans bamse og kan finde mere ro selv uden klappen i bleen og endelig at far kan putte ligesom mig.
Alle gode råd modtages med kyshånd!!!!!