Brev:
Urolig søvn og mange amninger
30. december 2022
Alder:
9 mdr.
Urolig søvn og mange amninger
Kære Helen
Jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, og har nu besluttet mig for selv at skrive for at få et råd. Det drejer sig om min søn på 9 måneder og hans urolige søvn samt mange amninger.
Lige fra starten har hans søvn været besværlig. I de første måneder græd han meget og vågnede meget - næsten som et kolikbarn. Han har været meget afhængig af svøb og slyngevugge og sov meget korte lure. Efter 6-månedersalderen er det dog lykkedes os at få en god dagsrytme, hvor han sover sine lure i barnevognen og også sover længere end en time. Vi fandt også ud af, at han led af spændinger i den ene side af kroppen, da han fik favoritside, så vi har været i et forløb ved fysioterapeut, og han er nu godt med motorisk. Jeg tror også, han er påvirket af separationsangst lige for tiden, for han søger mig også meget i dagtimerne. Ellers er han en enormt opmærksom og udadsøgende dreng, som gerne vil følge med i alt, undersøge alt og elsker at pludre og øve sin stemme, så det er jo skønt.
Nattesøvnen er dog stadig noget rod, for han sover meget uroligt (kaster rundt med arme og ben) og vågner hver anden time og vil ammes. Nogengange vågner han også meget tidligt.
Han bruger ellers sut og nusseklud til at falde i søvn med til lur. Når han puttes til nat bliver han først ammet, derefter får han sin sut og så ligger en af os (ofte far) og når putter med ham, til han sover. Men om natten er det kun brystet, der duer. Han sover i en bedside seng.
Vi har forsøgt at far tager ham og forsøger at trøste om natten, men min søn græder så hjerteskærende, at jeg bliver bange for, han lider overlast, føler sig svigtet, og at det er synd, så jeg ender med at amme ham alligevel.
Jeg vil dog virkelig gerne kunne få en bedre nattesøvn, inden jeg starter på arbejde om et par måneder.
Ideelt ville jeg gerne ned på to amninger, en til putning og én sen aften/nat, men lige nu føles det urealistisk. Jeg vil også gerne med tiden af med amningerne i løbet af dagen.
På trods af de mange amninger, spiser han fint i løbet af dagen, synes jeg. Han vil også gerne smage nye ting og er god til at tygge, på trods af, at han ikke har fået tænder endnu.
Vores dagsrytme ser pt således ud:
6.30-7: Står op, får grød med frugtmos og vand af kop
9:00: Ammes og puttes til lur
10:30 Vågner
11:30 Frokost, rugbrød med pålæg og forskelligt tilbehør, evt. rester fra aftensmad + vand af kop.
13.30-14: Ammes, puttes til anden lur
15:00-15:30: Vågner
16:00: Eftermiddagsmad, lidt brød med ost og en smoothie eller grød med frugtmos + vand af kop
18:00: Aftensmad, familiens mad suppleret med mos + vand af kop
18:30 evt. bad
19:00 Ammes og puttes
Vågner herefter ca. Hveranden time og ammes, nogengange oftere.
Hvad er dine råd og erfaringer angående nedtrapning af amninger ved babyer, der vågner så ofte og er så "afhængig" af brystet for at kunne komme videre i søvnen?
Kan det lade sig gøre at skære ned, eller er det mon nødvendigt at vente, til man kan stoppe amningerne helt, så han ikke bliver forvirret over, hvornår han må/ikke må?
Med venlig hilsen
en træt mor