Alle andre kan putte - men ikke mor

29. november 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Alle andre kan putte - men ikke mor

Kære Helen,

Jeg har en søn på 15 måneder som altid har været meget mor syg.
Der har faktisk ikke været en periode hvor far bliver valgt over mig, men flere hvor vi har været mere lige. I september var jeg fire dage i London uden dem, og ikke engang det har ændret på dette.

MEN, når vores dreng skal puttes på eget værelse i sin egen seng om aftenen er jeg den eneste der ikke kan. Det tager sjælendt far meget mere end 10-30 minutter at putte (oftest tættest på 10 minutter), det samme gælder når moster, farmor og morfar har puttet ham herhjemme hos os.

Vi har en stol stående ved siden af hans seng og sidder ved ham og ofte også har en hånd på hans ryg/bryst når han skal falde i søvn.

Jeg gør intet anderledes end de andre - alle putte ritualerne er de samme. Selvfølgelig kan det variere lidt hvordan man sidder og holder/nusser ham, men det vil det jo gøre uanset person og dag.

Vi putter et sted mellem 18.00-19.30 men primært omkring klokken 19. De andre tidspunkter er hvis han er møg træt eller slet ikke er træt.

Udover det så sover han mellem 1,5-3 timers lur i vuggestuen. Når han falder i søvn om aftenen sover han igennem de fleste dage, enkelte dage skal vi ind 1-2 gange og evt. kommer han ind til os. Han sover i gennemsnit 12 timer om natten da han også vågner mellem 6.30-7.00.

Men når jeg skal putte ham bliver han helt hysterisk. Han rejser sig op igen og igen. Ofte skal jeg ligge ham ned hele tiden (talte engang 15 gange på få minutter) og for hver gang bliver han mere og mere hysterisk. ...

Annonce

... Han rejser sig op kaster sine sutter ud over sengen, skriger helt hysterisk.

Det skal lige siges at det var faderen der kørte ham ind i at sove på eget værelse da han er studerende og havde efterårsferie hvor vi gjorde det i.

Men jeg har kun kunnet gøre det 1-3 gange i alt, ellers ender jeg med at tage ham op og tage ham med ind i vores seng også sover han i mellem os, hvis jeg er alene til putningen.

Jeg ved jo egentlig godt det ikke bliver bedre på denne måde, men jeg synes det er SÅ synd for ham at han køre sig selv helt derop hvor han ikke kan finde ro, gisper m.m. Fordi han er så stædig - jeg var selv sådan som barn og kan stadig huske følelsen af st blive så hysterisk at man til sidst ikke selv kunne få ro på igen.

Samtidig lider jeg af kronisk hovedpine, så at sidde og høre ham skrige i halve og hele timer er virkelig ikke godt for mig.. Sidst jeg forsøgte gav jeg op efter 55 minutter, tog ham med ind i vores seng og lagde mig til at sove sammen med ham klokken 20.30 da Hans skrigeri havde fremprovokeret et migræne anfald.

Mit spørgsmål er derfor:

- Hvad kan der skyldes at han reagerer så anderledes på mig netop ved putning?
- Hvad kan jeg gøre for at ændre dette? Er jeg nød til at sidde derinde i flere timer mens han skriger hysterisk, og vente på han overgiver sig?
- ALLE gode råd tages imod med kys hånd, for vi er begge meget pressede over situationen.. Det er jo ikke en holdbar løsning at min mand skal putte hver dag alle dage hvor han er hjemme til putning.

Med venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor