Hvordan får vi den bedste søvnstart med en nyfødt

11. november 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hvordan får vi den bedste søvnstart med en nyfødt

Kære Helen

Vi skal have lillebror i starten af februar og der er flere ting jeg gerne vil prøve at gøre om denne gang. Det handler primært om søvn. Jeg ved godt at man ikke rigtig kan lave rytmer eller skemaer for så lille er barn men jeg vil meget gerne have dine gode råd alligevel.

Jeg fortælle lidt om hvordan det gik med storebror. Han fik massere af kontakt og bar hud med mor og far og født til tiden. Problemet var søvnen de første 2 3 måneder efter af hans liv. Om dagen ville han kun sove i arme. Om natten kunne han faktisk sove ok i sin egen bedside crip.

Om dagen prøvede vi alt synes jeg men ligegyldig hvad vi lagde ham i, sov han kun ca 20 min af gangen inden han vågnede og græd. Hvis jeg sad med ham i arme, kunne han sove flere timer. Det resulterede i at jeg sad over to måneder i sofaen og ikke kom udenfor en ...

Annonce

... dør. Om aftenen lagde vi ham i hans bedside crip men vågnede stadig og græd rigtig tit indtil han blev taget op. Først ud på sen aften / nat sov han. Jeg tilbragte derfor aftenerne i mørke i soveværelset mens jeg ventede på han skulle trøstes.

Vi kunne hellere ikke rigtig have gæster da den mindste larm vækkede ham. Det resulterede nok i en lettere depressiv tilstand hos mig som jeg meget gerne vil undgå denne gang.

Er det bare sådan det må være? Denne gang har vi jo også storebror at tage os af som jeg også gerne vil være noget for om aftenen.

Det skal siges at min kæreste arbejder rigtig meget og ofte også om aftenen, så den hænger primært på mig.

Så jeg vil rigtig gerne høre nogle generelle og om helt muligt konkrete råd til at få nyfødte til at sove. Jeg har desuden købt din søvn bog.

Mange tak

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder