Brev:
Hvordan får vi den bedste søvnstart med en nyfødt
11. november 2022
Alder:
0 mdr.
Hvordan får vi den bedste søvnstart med en nyfødt
Kære Helen
Vi skal have lillebror i starten af februar og der er flere ting jeg gerne vil prøve at gøre om denne gang. Det handler primært om søvn. Jeg ved godt at man ikke rigtig kan lave rytmer eller skemaer for så lille er barn men jeg vil meget gerne have dine gode råd alligevel.
Jeg fortælle lidt om hvordan det gik med storebror. Han fik massere af kontakt og bar hud med mor og far og født til tiden. Problemet var søvnen de første 2 3 måneder efter af hans liv. Om dagen ville han kun sove i arme. Om natten kunne han faktisk sove ok i sin egen bedside crip.
Om dagen prøvede vi alt synes jeg men ligegyldig hvad vi lagde ham i, sov han kun ca 20 min af gangen inden han vågnede og græd. Hvis jeg sad med ham i arme, kunne han sove flere timer. Det resulterede i at jeg sad over to måneder i sofaen og ikke kom udenfor en dør. Om aftenen lagde vi ham i hans bedside crip men vågnede stadig og græd rigtig tit indtil han blev taget op. Først ud på sen aften / nat sov han. Jeg tilbragte derfor aftenerne i mørke i soveværelset mens jeg ventede på han skulle trøstes.
Vi kunne hellere ikke rigtig have gæster da den mindste larm vækkede ham. Det resulterede nok i en lettere depressiv tilstand hos mig som jeg meget gerne vil undgå denne gang.
Er det bare sådan det må være? Denne gang har vi jo også storebror at tage os af som jeg også gerne vil være noget for om aftenen.
Det skal siges at min kæreste arbejder rigtig meget og ofte også om aftenen, så den hænger primært på mig.
Så jeg vil rigtig gerne høre nogle generelle og om helt muligt konkrete råd til at få nyfødte til at sove. Jeg har desuden købt din søvn bog.
Mange tak
Bedste hilsner