Nattesøvn - hvad er holdbart i længden?

18. oktober 2022

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Nattesøvn - hvad er holdbart i længden?

Hej Helen,

Så er der opstået en ny situation med lillebror og søvn.

Vi havde 6 mdr., hvor han næsten uden undtagelser kun ville sove 38 min. ad gangen (én søvncyklus), og så vågnede han op hvis vi ikke gik med ham (nogle gange vågnede han alligevel).

Jeg har siddet ca. 4 mdr. på en havestol ved siden af barnevognen, så jeg var klar i det øjeblik jeg kunne høre vejrtrækningen ændre sig, og så var vi ude og gå. Til sidst kunne jeg trille vognen lidt frem og tilbage og så fandt han ro igen. Dette kunne tage ca. 20 min - meget stædig lille dreng.

Vi anskaffede os en SleepyTroll, da han blev 8 mdr., og jeg aldrig rigtig fik noget ro i løbet af dagen. Det har gjort, at han sover mellem 1,5 og 3 timer ad gangen - stor fordel. Den har et sensor-mode, så den kun starter, når han siger noget eller bevæger sig. Altså bør den ikke være i bevægelse under hele luren.

Han har altid været god til at falde i søvn uden bevægelse, og klarer det uden problemer i barnevognen, og han kan også godt lægges i seng uden at der er bevægelse eller andet. Han har faktisk aldrig haft behov for bevægelse til at falde i søvn - kun til at blive i søvnen.

Han har indtil nu fået flaske liggende i sengen, som du anbefalede tidligere. Dog er det ikke altid han falder i søvn med flasken og andre gange puttes han helt uden.

Han bliver dog ked af det ret konsekvent mellem 22-23 og igen 01-03. Her er det rigtig svært at trøste uden at give flaske. Derudover bliver han urolig og får vækket sig selv mellem 4-5.30, hvis vi ikke er i værelset og kan hjælpe ham videre.

Han tager sutten, men om natten har den ingen/lille effekt.
Han har aldrig rigtig ville ligge i armene og ...

Annonce

... vugges til ro, så for at dagen ikke skal starte kl. 4, og da vi samtidig har fjernet den ene af 2 natflasker, så har vi fundet ud af, at han falder til ro, hvis han kommer ned og ligger med en af os på madras på hans værelse. Der finder han rigtig god ro, og kan både undvære natflaske og sover længere.

Spørgsmålet er bare om hvor holdbart det er i længden, og hvad vi kan gøre i stedet?

Hans dag ser ud som følger;

vågner mellem kl. 6-7.30 (hvis vi hjælper ham på madrassen. Ellers hedder den nærmere kl. 5)

morgenmad mellem kl. 7-8

snack omkring kl. 9

sover som regel fra kl. 9/9.30 og alt fra 45 min til 3 timer.

frokost tidligst kl. 11.30

2. lur varierer jo rigtig meget afhængigt af hvor længe han sov til formiddag. og har det været en lang lur tager han enten 40 min eller springer den helt over.
Men er han vågnet tidligt, så sover han ca. kl. 13 og et par timer frem.
Tager han en lang lur sover han først igen ca. 15/15.30 og kun 30-40 min.

Han kan sagtens være vågen fra kl. 13.30-19.30, hvilket jeg synes er længe i forhold til hans alder.

snack kl. 15.30/16

aftensmad kl. 17/18

aftengrød ca kl. 19

flaske (200ml) til natten ca. 19.30/20. Han får den delvist i armene, delvist i sengen. Vi hører hans godnatsang/melodi fra Norly, som han har hørt det sidste 6 mdr. - det har en beroligende effekt på ham - også om natten.

flaske (200ml.) omkring kl. 23

flaske (100ml) kl. ca. 2/3 (det er denne vi er ved at fase ud)

Et par input til hvordan vi kan hjælpe ham med nattesøvnen vil være rigtig dejligt. Vi er meget bange for at få skabt (flere) dårlige vaner, som kræver vi skal være på hans værelse om natten.

Mor til Lillebror

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"