Er der tegn på, at vi snart kan gå fra 3 til 2 lure

23. august 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Er der tegn på, at vi snart kan gå fra 3 til 2 lure

Hej Helen

Først og fremmest et stort tak til dit svar på mit sidste spørgsmål. Vi har forsøgt at forlænge vores søns vågentider en smule og fra torsdag sidste uge er hans første og anden lur begyndt at blive en del længere.

Jeg har derfor nu et nyt spørgsmål til dig.

Vi har i et par uger døjet med, at vores søn har været meget urolig, når han skal puttes til natten om aftenen. Førhen var det svært at få ham til at sove om dagen men nemt om aftenen. Dette er nu byttet rundt, og det er nemt at putte ham om dagen, særligt til første og anden lur. Tredje lur kan han godt være lidt urolig, men det er heller ikke på den måde svært at få ham puttet her. Til gengæld er det ikke nemt at få ham puttet om aftenen. Han er simpelthen så urolig, også selvom han er træt, og det tager gerne mellem 30-45 min at få ham til at sove.

Derudover er han de sidste 3-4 ...

Annonce

... nætter begyndt at ligge meget uroligt og vågner også en del flere gange end tidligere, hvor han oftest kun vågnede 2 gange for at få noget at spise.

Vi har snakket om, at det selvfølgelig kan skyldes motorisk uro, at han både er blevet mere urolig til putning om aftenen, men også i løbet af sin søvn om natten, da det tidsmæssigt passer med, at det begyndte, da han begyndte at trille fra ryg til mave. Men Vi har også snakket om, hvorvidt uroen til aftenputningen kunne hænge sammen med, at han måske ikke har brug for den tredje lur mere. Den sidste lur er typisk kort, hvis de to første lure har været lange, og hans sengetid ligger lige nu omkring 21-22 tiden, og han vågner gerne til dagen omkring 7.30-8.00.

Mit spørgsmål er således, om vi skal forsøge at ændre i antallet af lure eller om det nok i højere grad bare skyldes motorisk uro.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder