Søvn og rytme - 6 mdr. baby

30. juni 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og rytme - 6 mdr. baby

Hej Helen,

Jeg skal bede om lidt input til vores mindste søns døgnrytme.

Han er 6 mdr. på søndag, og har egentlig altid haft en fint sovehjerte i den forstand, at han har sovet en 4-6 timer i løbet af dagen og gerne 10,5 time om natten.
Han har altid været meget urolig fra kl. 3.30-6.00, men vi har i starten tilskrevet det maven, der er gået igang.

Men da han blev 3 måneder blev det meget tydeligt, at hans søvnmønster ændrede sig, og han begyndte at få svært ved at komme fra én cyklus og videre til den næste. Han vågnede derfor konsekvent ca. 35-45 min. efter han var blevet lagt.

Han sover i barnevogn, og vi triller konsekvent videre med ham, hvis han vågner efter 40 min. Nogle gange sover han videre og andre gange ikke. Hvis han virker som om han stadig er træt, og ikke vågner rigtigt op, så kan vi også godt gå videre i op til 1,5 time, så han først vågner, når han er udhvilet.

Han falder hurtigt hen, når han puttes i sin vogn. Enten falder han i søvn af sig selv når han lægges, eller også skal jeg kun køre vognen frem og tilbage ca. 30 sek.

Han er netop kommet på eget værelse, da vi fik vækket hinanden om natten. Det går i udgangspunktet godt, men nu er han ind imellem begyndt at vågne op alt fra kl. 3.30 - 5.00. Vågner han 3.30-4.00, så får jeg ham videre i søvnen efter ca. 30 min ved at give ham lidt mælk, sætte lidt white noise igang, og så ligge mig på en madras med ham på hans værelse. Ind imellem kan det også lykkes ved at han bliver i sin seng, men jeg synes det er vigtigt, at han får noget søvn, så dagen ikke starter så tidligt, så oftest bliver det på madrassen. Ligger jeg med ham på madrassen med white noise på, så har det lykkes at få ham til at sove til kl. 6.30-7.00.

Vågner han kl. 5 og frem, så er det meget sværere at få ham videre, og så starter dagen tidligt. Han bliver hurtigt træt igen, og ind imellem må første lur allerede ligge kl. 8.

Han bliver puttet ca. 19.30-20, medmindre han får en sen powernap. Det ændrer dog ikke på hvornår han vågner om morgenen.

Jeg vil rigtig gerne, at der kommer lidt mere rytme i hans dag - også fordi vi har storebror på 4 år, og det ville gøre det meget nemmere for alle, hvis dagen starter for os alle 6.30-7.00. De sover på værelser op ad hinanden, og jeg vil ikke have lillebror får vækket den store kl. 5, så vi har tidligere taget ham med nedenunder, ...

Annonce

... siddet i sofaen med ham i armene og fået ham til at sove videre. Det er jo bare heller ikke hensigtsmæssigt at han lærer, at han skal sove videre i vores arme i de tidlige morgentimer, så vi forsøger nu at lade ham blive på værelset.

Derudover vil det også være rigtig rart at der kommer mere struktur på hvornår han sover, da det lige nu svinger rigtig meget.

Han får ikke konsekvent flaske før lur, da det ikke altid passer med hvornår han er sulten. Det har dog absolut ingen på indflydelse på længden af hans lure. Hvis der er gået mere end 1,5 time fra sidste flaske og lur, så får han tilbudt lidt ekstra mælk at sove på.

Dagen som den ser ud idag;

Vågner 5.30-7.00

Morgenmad kl. 7

Flaske ca. kl. 8

Lægges til første lur alt mellem 8 - 9.30 (kan sove alt fra 40 min til 3,5 time)

Frokost ca. kl. 11 - 11.30 (eller når han vågner fra en lang lur)

Flaske ca. kl. 12 - 13

Lægges til anden lur alt mellem 12.30 - 15.00 (kan sove alt fra 40 min til 2,5 time)

Flaske ca. kl. 16

Evt. powernap, lægges alt mellem 16-17. (ca. 30 min.)

Aftensmad ca. 17.30 - 18.00

Flaske ca kl. 19

Puttes ca. 19.30 - 20.00. Han har meget svært ved at overgive sig til søvnen, og vi har forsøgt flere forskellige ting. Selvom det er tydeligt at han er træt, så kan vi sidde med ham på yogabold, han falder hen, vi lægger ham, og så vågner han op igen når han rammer sengen. Vi har forsøgt at lægge ham lige inden han sover helt, men han skal som oftest være helt væk før vi kan lægge ham. Det er stor kontrast til hvordan han lægger sig til at sove i løbet af dagen.

Vi har ligeledes forsøgt at putte ham med en flaske, både i favn og i seng, men med det resultat, at han falder hen, sover ca. 30 min og så vågner han HELT op, og vi må vente med at putte ham til senere. Så vi er gået væk fra at putte med mælk.

Han bliver meget urolig mellem 22.30 og kl. 01 - her får han en flaske. Intet andet hjælper på at berolige ham. Hverken kærtegn, svøb, tage ham op etc.
Det er sket, at han har sovet videre fra flasken kl. 20 og til 3.30.

Han bliver igen urolig mellem 3.30 og 5 - her får han igen flaske, da vi ikke kan berolige ham ellers. Hvis flasken kommer allerede 3.30, så kan jeg risikere, at han vågner helt op ca. 5 - 5.30.

Kan jeg allerede nu begynde at påvirke hans rytme eller er det noget, der kommer med tiden??

Mor til Bassen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder