Brev:
Søvn og rytme - 6 mdr. baby
30. juni 2022
Alder:
6 mdr.
Søvn og rytme - 6 mdr. baby
Hej Helen,
Jeg skal bede om lidt input til vores mindste søns døgnrytme.
Han er 6 mdr. på søndag, og har egentlig altid haft en fint sovehjerte i den forstand, at han har sovet en 4-6 timer i løbet af dagen og gerne 10,5 time om natten.
Han har altid været meget urolig fra kl. 3.30-6.00, men vi har i starten tilskrevet det maven, der er gået igang.
Men da han blev 3 måneder blev det meget tydeligt, at hans søvnmønster ændrede sig, og han begyndte at få svært ved at komme fra én cyklus og videre til den næste. Han vågnede derfor konsekvent ca. 35-45 min. efter han var blevet lagt.
Han sover i barnevogn, og vi triller konsekvent videre med ham, hvis han vågner efter 40 min. Nogle gange sover han videre og andre gange ikke. Hvis han virker som om han stadig er træt, og ikke vågner rigtigt op, så kan vi også godt gå videre i op til 1,5 time, så han først vågner, når han er udhvilet.
Han falder hurtigt hen, når han puttes i sin vogn. Enten falder han i søvn af sig selv når han lægges, eller også skal jeg kun køre vognen frem og tilbage ca. 30 sek.
Han er netop kommet på eget værelse, da vi fik vækket hinanden om natten. Det går i udgangspunktet godt, men nu er han ind imellem begyndt at vågne op alt fra kl. 3.30 - 5.00. Vågner han 3.30-4.00, så får jeg ham videre i søvnen efter ca. 30 min ved at give ham lidt mælk, sætte lidt white noise igang, og så ligge mig på en madras med ham på hans værelse. Ind imellem kan det også lykkes ved at han bliver i sin seng, men jeg synes det er vigtigt, at han får noget søvn, så dagen ikke starter så tidligt, så oftest bliver det på madrassen. Ligger jeg med ham på madrassen med white noise på, så har det lykkes at få ham til at sove til kl. 6.30-7.00.
Vågner han kl. 5 og frem, så er det meget sværere at få ham videre, og så starter dagen tidligt. Han bliver hurtigt træt igen, og ind imellem må første lur allerede ligge kl. 8.
Han bliver puttet ca. 19.30-20, medmindre han får en sen powernap. Det ændrer dog ikke på hvornår han vågner om morgenen.
Jeg vil rigtig gerne, at der kommer lidt mere rytme i hans dag - også fordi vi har storebror på 4 år, og det ville gøre det meget nemmere for alle, hvis dagen starter for os alle 6.30-7.00. De sover på værelser op ad hinanden, og jeg vil ikke have lillebror får vækket den store kl. 5, så vi har tidligere taget ham med nedenunder, siddet i sofaen med ham i armene og fået ham til at sove videre. Det er jo bare heller ikke hensigtsmæssigt at han lærer, at han skal sove videre i vores arme i de tidlige morgentimer, så vi forsøger nu at lade ham blive på værelset.
Derudover vil det også være rigtig rart at der kommer mere struktur på hvornår han sover, da det lige nu svinger rigtig meget.
Han får ikke konsekvent flaske før lur, da det ikke altid passer med hvornår han er sulten. Det har dog absolut ingen på indflydelse på længden af hans lure. Hvis der er gået mere end 1,5 time fra sidste flaske og lur, så får han tilbudt lidt ekstra mælk at sove på.
Dagen som den ser ud idag;
Vågner 5.30-7.00
Morgenmad kl. 7
Flaske ca. kl. 8
Lægges til første lur alt mellem 8 - 9.30 (kan sove alt fra 40 min til 3,5 time)
Frokost ca. kl. 11 - 11.30 (eller når han vågner fra en lang lur)
Flaske ca. kl. 12 - 13
Lægges til anden lur alt mellem 12.30 - 15.00 (kan sove alt fra 40 min til 2,5 time)
Flaske ca. kl. 16
Evt. powernap, lægges alt mellem 16-17. (ca. 30 min.)
Aftensmad ca. 17.30 - 18.00
Flaske ca kl. 19
Puttes ca. 19.30 - 20.00. Han har meget svært ved at overgive sig til søvnen, og vi har forsøgt flere forskellige ting. Selvom det er tydeligt at han er træt, så kan vi sidde med ham på yogabold, han falder hen, vi lægger ham, og så vågner han op igen når han rammer sengen. Vi har forsøgt at lægge ham lige inden han sover helt, men han skal som oftest være helt væk før vi kan lægge ham. Det er stor kontrast til hvordan han lægger sig til at sove i løbet af dagen.
Vi har ligeledes forsøgt at putte ham med en flaske, både i favn og i seng, men med det resultat, at han falder hen, sover ca. 30 min og så vågner han HELT op, og vi må vente med at putte ham til senere. Så vi er gået væk fra at putte med mælk.
Han bliver meget urolig mellem 22.30 og kl. 01 - her får han en flaske. Intet andet hjælper på at berolige ham. Hverken kærtegn, svøb, tage ham op etc.
Det er sket, at han har sovet videre fra flasken kl. 20 og til 3.30.
Han bliver igen urolig mellem 3.30 og 5 - her får han igen flaske, da vi ikke kan berolige ham ellers. Hvis flasken kommer allerede 3.30, så kan jeg risikere, at han vågner helt op ca. 5 - 5.30.
Kan jeg allerede nu begynde at påvirke hans rytme eller er det noget, der kommer med tiden??
Mor til Bassen