Brev:
Putte i egen seng
13. juni 2022
Alder:
6 mdr.
Putte i egen seng
Hej igen Helen,
Vi skrev til dig for kort tid siden ang. vores søn, som sover dårligt om natten og kun har kunne sove ved bevægelse, som vi ønsker at ændre på. Han vågner som sagt mange gange i løbet af natten og er ked af det. Det hjælper ikke at jeg tager ham op eller holder om ham, så bliver han en helt flitsbue. Ofte er det kun en flaske som hjælper og så i slyngevuggen igen, men så vågner han kort tid efter igen og han skal jo ikke spise 5-6 gange på en nat - så der skal ændringer til!
Vi står i den situation, at vi er ved at totalrenovere vores nye hus og nu er turen kommet til soveværelse med badeværelse og vi skal derfor flytte ind i stuen imens. Men der er lyst inde i stuen og det er derfor ikke en mulighed, at vores søn kommer med derind og sove (han sover en del af natten hos mig i sengen nu), da han så vågner alt for tidligt. Vi tænker derfor, at perioden ville være fin til at introducere hans egen seng og værelse - men hvordan?
Han er på vej ud af 5. Udviklingsspring (som har været helt forfærdeligt mht. søvn og humør) og han har næsten fået sine to første tænder i undermunden, hvorfor vi håber på at der måske snart kommer en god periode for ham uden forstyrrelse og min mand går på sommerferie om to uger, så vi er der til at hjælpe hinanden.
Han sover pt. i slyngevuggen det meste af natten og han kan kun puttes der om aftenen, men han er ved at være for stor til den, hans fødder stikker ud for enden og han vrider sig rundt, nok fordi han ikke kan skifte stilling deri længere. Men når vi forsøger at putte ham i hans egen seng, så ender det altid i noget nær hysterisk og utrøsteligt gråd. Han starter med at pludre og lege med sine fødder og vælte rundt i sengen. Han nægter sut, bamse, nusseklud og er heller ikke glad for at have dyne på. Efter noget tid, så begynder at han pyldre, mens jeg prøver at vende ham på siden og putte dynen om ham og det ender til sidst i vild gråd. Som jeg skrev sidst, så har jeg prøvet at sidde inde ved ham eller at gå ud og komme igen hvis han græder, men lige lidt hjælper det.
Men da slyngevuggen er ved at være for lille, så har vi snart intet valg med hensyn til sovested - han skal lære at sove uden bevægelsen.
Min svigermor kan som skrevet sidst putte ham uden problemer i gæsteseng, når han sover hjemme hos dem og så tager han ofte 10-12 timers søvn med en enkelt opvågning og flaske. Hun siger, at jeg bare skal holde fast og give ham putteflaske i sengen og derefter putte ham godt og gå ud af værelset og så vænne retur hvis han græder og så putte forfra og bare blive ved indtil han sover, også selvom det tager 2 timer. Så skal han nok lære det siger hun. Men han ender altid med at skrige og græde ekstremt, hvis jeg holder på.
Jeg har tænkt på, om jeg skal rykke min egen seng ind på hans værelse under ombygningen og på den må putte ham i egen seng, mens jeg ligger ved siden af og så håbe at han til sidst vænner sig til at putte i sengen uden bevægelse - eller om det er en dårlig ide, fordi han så skal fravænnes at jeg ligger derinde bagefter?
Har du en ide til hvordan vi kan indføre den nye rutine og puttested på en god måde og er det “bare” at holde ud, når han græder om aftenen og så vente på at han finder ro ved situationen, hvis vi holder på mange dage i streg?
Hvis ikke det lykkedes i starten, er det så en god ide at give efter, efter noget tid og putte i slyngevuggen og så prøve igen næste dag og på den måde blive ved indtil det lykkes eller skal jeg holde på at han skal blive i sengen?
Han er tjekket for refluks da han var 2 mdr. hos en ØNH-læge, som siger at der intet er, men jeg har selv mistænkt det før og jeg vil også få ørene tjekket igen, da han ofte tager sig til hovedet om natten når han vågner og græder…
Vi har overvejet at prøve en tyngdepose til ham, da han ikke kan lide dyne, men nogle gange kan trøstes lidt om natten, hvis jeg lægger min hånd på hans bryst. Men da han kun vil sove på siden, så er det også lidt en udfordring.
Det var igen et langt spørgsmål, men vi vil jo så gerne gøre det bedst muligt for ham, samtidig med at vi håber på bedre søvn, hvis vi snart får ham i egen seng.
Hilsen
de trætte forældre 😊