Brev:
Svær putning til nat - del III
18. maj 2022
Alder:
13 mdr.
Svær putning til nat - del III
Kære Helen
Jeg var desværre nok lidt hurtig med min seneste tilbagemelding. Og selvom jeg godt ved at det ofte er 1 skridt frem og 2 tilbage i de her sager, så kunne jeg godt tænke at dele den trend vi har set de sidste par uger med dig.
Efter sidst havde vi en hel uge, hvor der var en mærkbar positiv effekt på hans søvn. Senere putning og godnatgrød gjorde putteritualet langt nemmere og kortvarigt. Og han sov faktisk igennem hele natten i en hel uge. Samtidig gik han over til 1 daglig lur.
Siden da er det dog som om, at resultaterne er blevet rullet tilbage. Han sover stadig typisk 1 lur fra 11-1230 (max 1 1/2 til 2 timer). Herefter er han vågen - og med fuld knald på - frem til 2030-2100. Her kan vi endnu ikke spore tegn af træthed hos ham (udover enorme humørsvingninger) og han kører med 110 km/t lige indtil vi er færdige med de faste putteritualer og til sidst beslutter at nu må det være sengetid. Han puttes under stor protest og skrigeri, og står og hopper op og ned i sengen, banker hovedet ind i tremmerne og kaster sutten fra sig, selvom han åbenlyst gerne vil have den. Efter 30-60 minutter falder han i søvn og sover med 1-2 opvågninger frem til 0630.
Det vil sige at vi pludselig er nede på omkring 11 timers søvn i døgnet, hvilket jeg jo synes er lidt. Måske er det også det der gør hans humør så varierende. Vi ved bare ikke hvordan vi skal hjælpe ham til at få nok søvn, når han er så stor modstander af at sove :)
Skal vi bare acceptere at det her er en periode, hvor tingene er lidt ustabile og at det hele nok skal stabilisere sig med tiden? Eller kan vi hjælpe den lille fyr på en god måde?
På forhånd mange tak