Søvnændring - 5 mdr.

10. maj 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnændring - 5 mdr.

Hej Helen :-)

Min søn har lige rundet 5 måneder er flaskebarn og har faktisk sovet igennem uden mad (ca 20.00-06.00/07.00) siden han var 4 uger hvilket jo er skønt så man føler næsten det forbudt at klage over søvn :-) men..

De sidste 10 dage er han begyndt at vågne grædende om natten og får så en flaske (100ml) og falder i søvn med det samme og så tror han der er morgen kl 05 nu :-D hvor han ligger og snakker og “hygger” mens mor og far prøver at lege stille time med lukkede øjne for at indikere at der er “nat” er dette en fase han bare skal have lov at gå igennem eller kan vi gøre noget? Jeg har jo en indre frygt om at det pludselig bliver en “vane” med mad om natten og tidlig morgen tid.

For 14 dage siden begyndte vi på skemad hvilket er gået rigtig godt nogle dage spiser han meget og andre dage bliver det bare til lidt han får grød omkring frokost og tilbydes mos ved 17.30-18.00 tiden det som om dags rutinerne også er gået lidt i smadder pga tidlig morgen og kortere lure han ...

Annonce

... har før hen haft rutine således.

Morgen/vågen 06-07 (flaske)
(Vågen ca 1 time) - lur i egen seng (45min)

Formiddagslur ca kl 10 (flaske)

Frokost 11.30 -12.00 (nu grød vand af kop)

Lur ca kl 13.30-14.00 (tilbydes flaske)

Sover ca 1,5 time

Tilbydes flaske kl 16.00

Powernap kl 17.00 (ca 30-45 min)

Mos vand af kop kl 18.00

19.30 gøres klar til seng (putteritial) flaske tør ble og sover kl 20

I nat vågnede han så kl 23.19 og græd og græd fik 100ml i sengen og sover til kl 05 (men nat flasken kunne han lige så godt ha vågnet og grædt efter kl 03 der er ikke rytme i hvornår han vil have den har også prøvet med drømmeflaske men uden effekt) og selvfølgelig efter vi er begyndt på ske mad er han faldet i flaske ml afhængig af hvor meget skemad han spiser svinger det mellem 700ml-800ml i døgnet før tog han ca mellem 900-1000ml

Har du nogle gode fif eller skal vi bare trøste os selv med det måske er en fase og der snart igen kommer mere faste rutiner? :-)

Hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder