Brev:
Otte uger og sover meget
8. marts 2022
Alder:
2 mdr.
Otte uger og sover meget
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi vores søn på otte uger sover rigtig meget, ca 20 timer i døgnet.
Han kom til verden ved kejsersnit og efter en uge blev vi genindlagt fordi han var sløv havde tabt sig mere end de 10 pct af fødselsvægten. Efter fem uger med skemalagt amning hvor vi har nølet ham til brystet for derefter at supplere med flaske og pumpe ud, har jeg fuldammet ham i to uger og han tager fint på og er tilbage på sin kurve.
Han melder sig selv til de fleste måltider, særligt når han er vågen, men han sover stadig meget. Han sover fra vi går i seng til vi står op, kun afbrudt af amning og evt bleskifte. I løbet af dagen er han vågen tre til fem gange i ca en time inkl amning og bleskifte. Jeg vækker ham typisk efter han har sovet omkring de to timer. Her forsøger jeg tit med nænsom vækning, skramle lidt rundt, tale til ham, nusse på maven mm. Mit indtryk er at han ikke vågner af sig selv og nemt kunne sove dagen væk.
Når han er vågen får vi bevidste smil, han vil gerne ligge på maven og søger vores ansigter og stemmer. Jeg kan se at han bliver mere bevidst for hver uge omend det måske går lidt langsomt. Jeg er nervøs for om han sover for meget og om der er noget jeg skal være opmærksom på fremadrettet? Skal jeg bare slappe af og lade ham selv regulere sin søvn eller har han behov for at jeg hjælper på vej til at der er flere vågne timer? Kunne du også komme med et par råd til hvad vi skal prioritere i de få vågne stunder vi har? Jeg synes det er svært at nå mavetid, pludre, nusse, lade storesøster holde ham, alenetid på tæppe, bad osv.
Det sidder selvfølgelig i mig at han var så sløv i starten af sine leveuger og jeg forbinder de lange lure med noget negativt. Jeg ved ikke om han tabte sig fordi han sov meget eller om han sov meget fordi han fik for lidt at spise. Om ikke andet så tager han flot på nu og maden er ikke længere en udfordring.
Venlige hilsner
fra en bekymret mor