Otte uger og sover meget

8. marts 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Otte uger og sover meget

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi vores søn på otte uger sover rigtig meget, ca 20 timer i døgnet.

Han kom til verden ved kejsersnit og efter en uge blev vi genindlagt fordi han var sløv havde tabt sig mere end de 10 pct af fødselsvægten. Efter fem uger med skemalagt amning hvor vi har nølet ham til brystet for derefter at supplere med flaske og pumpe ud, har jeg fuldammet ham i to uger og han tager fint på og er tilbage på sin kurve.

Han melder sig selv til de fleste måltider, særligt når han er vågen, men han sover stadig meget. Han sover fra vi går i seng til vi står op, kun afbrudt af amning og evt bleskifte. I løbet af dagen er han vågen tre til fem gange i ca en time inkl amning og bleskifte. Jeg vækker ham typisk efter han har sovet omkring de to timer. Her forsøger jeg tit med nænsom vækning, skramle lidt rundt, tale til ham, nusse på maven mm. Mit indtryk er at han ikke vågner af sig selv og nemt kunne sove dagen væk.

Når han er ...

Annonce

... vågen får vi bevidste smil, han vil gerne ligge på maven og søger vores ansigter og stemmer. Jeg kan se at han bliver mere bevidst for hver uge omend det måske går lidt langsomt. Jeg er nervøs for om han sover for meget og om der er noget jeg skal være opmærksom på fremadrettet? Skal jeg bare slappe af og lade ham selv regulere sin søvn eller har han behov for at jeg hjælper på vej til at der er flere vågne timer? Kunne du også komme med et par råd til hvad vi skal prioritere i de få vågne stunder vi har? Jeg synes det er svært at nå mavetid, pludre, nusse, lade storesøster holde ham, alenetid på tæppe, bad osv.

Det sidder selvfølgelig i mig at han var så sløv i starten af sine leveuger og jeg forbinder de lange lure med noget negativt. Jeg ved ikke om han tabte sig fordi han sov meget eller om han sov meget fordi han fik for lidt at spise. Om ikke andet så tager han flot på nu og maden er ikke længere en udfordring.

Venlige hilsner
fra en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.