2årig med langvarig søvnproblematik

20. januar 2022

Kategori:
Alder:
2 år

2årig med langvarig søvnproblematik

Kære Helen,

Tak for en fantastisk brevkasse som har besvaret mange spørgsmål gennem de sidste 2 år :-)

Jeg skriver for at spørge til råds ang min datters søvn som aldrig har fungeret fantastisk.

Min datter er lige fyldt 2 år. Hun er født lidt for tidligt (uge 34+0). Hendes nattesøvn har altid været meget skiftende og uforudsigelig med mange opvågninger og rigtig meget uro. Vi har prøvet rigtig mange ting af og intet gør den store forskel.

For 5 mdr siden kom lillebror til familien. Da de ligger så tæt i alder har vi ikke kunne forberede hende på det nye og der kom en del jalousi. (Det havde vi næsten også regnet med). I dagtimer er det ikke udtalt længere men om aftenen er det kun mig (mor) der må putte hende ellers stortuder hun. Når hun vågner om natten (hvilket hun gør flere gange hver nat) er det også kun mig der må komme ind til hende ellers stortuder hun igen.
Da jeg ammer lillebror er der nu to børn som kun kan bruge mor om natten og det er ved at være ret hårdt. Derfor håber jeg du har tips og tricks vi ikke har prøvet.
Vores putterute er følgende:

Stilleleg fra aftensmad til putning fx bøger, puslespil osv.

Ca 19.30 evt lidt ekstra mad fx Havregryn.
Omkring kl 20 Børste tænder, Nattøj på, ind i seng. Vi synger et par sange mens vi nusser og hygger. ...

Annonce

... Jeg enten sidder på en stol eller ligger på en madras på gulvet.
Putningen tager alt fra 35 min til 2 timer. Mens vi gør klar til seng gaber hun og gnider øjne og vil i starten gerne kravle op i seng. Men hun bliver hurtigt urolig, mosler rundt, sætter og rejser sig op, fjoller, kaster bamse og sut ud af sengen.
Hvis vi forlader hendes værelse bryder hun ud i voldsom gråd (nærmest panik).
Det tager så alt imellem 20 min og knap 2 timer før hun får ro på til at falde i søvn. Putningen og natten er uafhængig af dagen, mad, ferie/hverdag.

Her er de ting vi bl.a. har prøvet:
- Gå ud og komme igen hvis hun græder. (Hun græder samme sekund vi går og der tager op til 1,5-2 timer)
- Din ligge tøj sammen metode (problemet er at det stadig tager 1-2 timer og så meget vasketøj har vi ikke???)
- Tyngdedyne = lidt effekt ift opvågninger men ikke ift putning
- Større eller mindre seng intet at sige
- Natlampe = lidt effekt ift opvågninger
- Vente med at putte hende til hun "falder om" - det tidspunkt kommer aldrig ???

Vi er simpelthen løbet tør for ideer. Hjælp! Vores seneste ide er at begrænse middagsluren. Hun sover omkring 2 timers lur. Jeg er ved at være en smule tyndslidt.
Skal huske at sige at udover hendes søvn er hun en glad pige som stortrives.

Hilsen
en træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.