Brev:
2årig med langvarig søvnproblematik
20. januar 2022
Alder:
2 år
2årig med langvarig søvnproblematik
Kære Helen,
Tak for en fantastisk brevkasse som har besvaret mange spørgsmål gennem de sidste 2 år :-)
Jeg skriver for at spørge til råds ang min datters søvn som aldrig har fungeret fantastisk.
Min datter er lige fyldt 2 år. Hun er født lidt for tidligt (uge 34+0). Hendes nattesøvn har altid været meget skiftende og uforudsigelig med mange opvågninger og rigtig meget uro. Vi har prøvet rigtig mange ting af og intet gør den store forskel.
For 5 mdr siden kom lillebror til familien. Da de ligger så tæt i alder har vi ikke kunne forberede hende på det nye og der kom en del jalousi. (Det havde vi næsten også regnet med). I dagtimer er det ikke udtalt længere men om aftenen er det kun mig (mor) der må putte hende ellers stortuder hun. Når hun vågner om natten (hvilket hun gør flere gange hver nat) er det også kun mig der må komme ind til hende ellers stortuder hun igen.
Da jeg ammer lillebror er der nu to børn som kun kan bruge mor om natten og det er ved at være ret hårdt. Derfor håber jeg du har tips og tricks vi ikke har prøvet.
Vores putterute er følgende:
Stilleleg fra aftensmad til putning fx bøger, puslespil osv.
Ca 19.30 evt lidt ekstra mad fx Havregryn.
Omkring kl 20 Børste tænder, Nattøj på, ind i seng. Vi synger et par sange mens vi nusser og hygger. Jeg enten sidder på en stol eller ligger på en madras på gulvet.
Putningen tager alt fra 35 min til 2 timer. Mens vi gør klar til seng gaber hun og gnider øjne og vil i starten gerne kravle op i seng. Men hun bliver hurtigt urolig, mosler rundt, sætter og rejser sig op, fjoller, kaster bamse og sut ud af sengen.
Hvis vi forlader hendes værelse bryder hun ud i voldsom gråd (nærmest panik).
Det tager så alt imellem 20 min og knap 2 timer før hun får ro på til at falde i søvn. Putningen og natten er uafhængig af dagen, mad, ferie/hverdag.
Her er de ting vi bl.a. har prøvet:
- Gå ud og komme igen hvis hun græder. (Hun græder samme sekund vi går og der tager op til 1,5-2 timer)
- Din ligge tøj sammen metode (problemet er at det stadig tager 1-2 timer og så meget vasketøj har vi ikke???)
- Tyngdedyne = lidt effekt ift opvågninger men ikke ift putning
- Større eller mindre seng intet at sige
- Natlampe = lidt effekt ift opvågninger
- Vente med at putte hende til hun "falder om" - det tidspunkt kommer aldrig ???
Vi er simpelthen løbet tør for ideer. Hjælp! Vores seneste ide er at begrænse middagsluren. Hun sover omkring 2 timers lur. Jeg er ved at være en smule tyndslidt.
Skal huske at sige at udover hendes søvn er hun en glad pige som stortrives.
Hilsen
en træt mor.