Nattesøvn - 15 uger

30. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Nattesøvn - 15 uger

Hej Helen.

Vi har en pige på 15 uger, som siden fødslen har sovet godt døgnet rundt. For 3 uger siden ændrede det sig pludseligt til enormt dårlig nattesøvn. Det virker mest af alt, som om hun aldrig kommer i dyb søvn. Hun skal have sutten konstant, mange gange i timen hele natten, hvilket resulterer i 1 1/2 -2 timers sammenlagt søvn til mig.

Hendes rytme så ud som følgende:
Det er forskelligt hvornår hun vågner, det kan være kl 06, det kan være 9.30. Hvis hun sover længe er de sidste par timer som regel ret fredelige.

8.00 vågner, spiser 200 ml i flaske
9.30 lur
14.30 vågner, spiser 200 ml i flaske
16.00 lur
19.00 vågner, får 200 ml i flaske
20.30 lur
21.00 vågner, får måske 100-200 ml i flaske
22.30 puttes til nat

Og ja hun kunne sove 5-6 timer til første lur uden det påvirkede hendes nattesøvn. Uden en lyd og som regel uden sut.

Efter snak med SP aftalte vi at vække hende fra første lur efter 4 timer og ikke lade hende sove efter 18, for så at putte til nat mellem 19 og 20. Det har ikke hjulpet på nattesøvnen.

Jeg har forsøgt mange ting:
-putte i ...

Annonce

... barnevognen i køreposen
-svøbe hende (det brød hun sig bestemt ikke om)
-give dejligt varmt bad, creme på, massage inden sengetid.
-give MME inden sengetid for at se om det kunne mætte mere (det giver hende ondt i maven. Indtil nu har hvert måltid været ca 25% erstatning)
-lade hende vågne rigtigt op på et tidspunkt om natten for at “nulstille”
-sove i andet rum
-sove på eller helt op af mig
-lægge en hånd på brystet af hende
-vugge hende
-give Panodil til nat, hvis hun skulle have ondt

Intet hjælper. Hvis jeg ikke giver hende sutten tager gråden bare til og hun bliver mere urolig. Nogle gange vågner hun og er helt utrøstelig det eneste der får hende ud af gråden er at tænde lyset og lade hende vågne op.

Lige pt får hun mad 3-4 gange om natten. Vi tilbyder måske mad unødvendigt, for at se om det kan gøre hende lidt rolig. Det kan være kl 22-01-03 og 05.

Hun får min mælk i flaske, de sidste 2 uger har jeg måtte supplere med erstatning, men det startede inden da. Hun vejer 6 kg og tager fint på efter en lidt sløv start med gulsot og indlæggelse.

Jeg er snart desperat.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie