Brev:
Nattesøvn - 15 uger
30. december 2021
Alder:
3 mdr.
Nattesøvn - 15 uger
Hej Helen.
Vi har en pige på 15 uger, som siden fødslen har sovet godt døgnet rundt. For 3 uger siden ændrede det sig pludseligt til enormt dårlig nattesøvn. Det virker mest af alt, som om hun aldrig kommer i dyb søvn. Hun skal have sutten konstant, mange gange i timen hele natten, hvilket resulterer i 1 1/2 -2 timers sammenlagt søvn til mig.
Hendes rytme så ud som følgende:
Det er forskelligt hvornår hun vågner, det kan være kl 06, det kan være 9.30. Hvis hun sover længe er de sidste par timer som regel ret fredelige.
8.00 vågner, spiser 200 ml i flaske
9.30 lur
14.30 vågner, spiser 200 ml i flaske
16.00 lur
19.00 vågner, får 200 ml i flaske
20.30 lur
21.00 vågner, får måske 100-200 ml i flaske
22.30 puttes til nat
Og ja hun kunne sove 5-6 timer til første lur uden det påvirkede hendes nattesøvn. Uden en lyd og som regel uden sut.
Efter snak med SP aftalte vi at vække hende fra første lur efter 4 timer og ikke lade hende sove efter 18, for så at putte til nat mellem 19 og 20. Det har ikke hjulpet på nattesøvnen.
Jeg har forsøgt mange ting:
-putte i barnevognen i køreposen
-svøbe hende (det brød hun sig bestemt ikke om)
-give dejligt varmt bad, creme på, massage inden sengetid.
-give MME inden sengetid for at se om det kunne mætte mere (det giver hende ondt i maven. Indtil nu har hvert måltid været ca 25% erstatning)
-lade hende vågne rigtigt op på et tidspunkt om natten for at “nulstille”
-sove i andet rum
-sove på eller helt op af mig
-lægge en hånd på brystet af hende
-vugge hende
-give Panodil til nat, hvis hun skulle have ondt
Intet hjælper. Hvis jeg ikke giver hende sutten tager gråden bare til og hun bliver mere urolig. Nogle gange vågner hun og er helt utrøstelig det eneste der får hende ud af gråden er at tænde lyset og lade hende vågne op.
Lige pt får hun mad 3-4 gange om natten. Vi tilbyder måske mad unødvendigt, for at se om det kan gøre hende lidt rolig. Det kan være kl 22-01-03 og 05.
Hun får min mælk i flaske, de sidste 2 uger har jeg måtte supplere med erstatning, men det startede inden da. Hun vejer 6 kg og tager fint på efter en lidt sløv start med gulsot og indlæggelse.
Jeg er snart desperat.