Brev:
Søvnoptimering
16. december 2021
Alder:
5 mdr.
Søvnoptimering
Hej Helen
Efter 5 måneder med mange udfordringer (refluks, mœlkeallergi, spœndinger etc.) har vi endelig fået en "normal" dog lidt sensitiv dreng :-).
Nu skal vi derfor have struktur på sœrligt søvnen.
Vores nuvœrende rytme:
Første lur kl. 7.30 i slyngevugge (30 min)
Anden lur kl. 10.00 i barnevogn (30-90 min) - startet op på barnevogn for 1 uge siden og øver hver dag (trillede lur). Nogle dage lykkedes det, andre dage må vi give op og putte ham i slyngevuggen.
Tredje lur kl. 13/14 også i barnevogn (30-60 min). Samme som ovenfor, nogle dage lykkedes det, andre gør ikke.
Fjerde lur (typisk kun hvis han har sovet under 60 min i alle andre lure) i slyngevugge kl. 16 (30 min)
Puttes til nat kl. 18/19 i vores seng - ammes i søvn hvor jeg bliver liggende ved siden af ham. Han sover 12 timer kun afbrudt af amninger og er egentlig aldrig "rigtig" vågen. Vi har aldrig døjet med vågentid om natten, måske fordi vi har samsovet siden han var 2 uger. Vil egentlig gerne at han sover i egen seng, men pt. sover han ikke mere end 3/4 timer i første strœk og herefter kun 1,5/2 timer, så kan ikke overskue at skulle hente ham hver gang.
Ting vi gerne vil œndre:
- Ud med slyngevuggen! Tœnker første og sidste lur kunne foregå i egen seng. Umiddelbart har jeg ammet ham i søvn og lagt ham i slyngevuggen med bevœgelse. Hvis jeg ligger ham i sengen vågner han. Hvad gør vi?
- Fortsœtte med at bruge barnevognen. Lige nu nyder jeg at kunne gå med ham og han falder typisk i søvn indenfor 10 min. Men når han vågner vil han ABSOLUT ikke ligge der mere og han skriger og skriger. For nu har jeg prøvet at time det med at jeg er tœt på hjem og ellers haft bœresele med. Hvad kan vi gøre for at han ikke bliver så ked af det?
- Hvordan går vi fra trillende barnevogn til stillestående? Som sagt passer det mig fint med trillende nu (har jo vœret låst til hjemmet i en evighed).
Glœder mig til at lœse dit svar.