Opvågninger om natten - 8 mdr.

15. december 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Opvågninger om natten - 8 mdr.

Kære Helen

Så har vi brug for din hjælp igen :)

Lillesøster er nu knap 9 måneder, og trives rigtig godt. Hun er begyndt at møvre sig fremad og er så småt ved at gøre antræk til at komme op på alle fire. Hun er i gang hele tiden og skal se det hele :)

Det går også rigtig godt med både nedtrapning af flasker og indtag af almindelig mad. Hun vil helst spise selv, men vil også gerne mades med mos engang imellem, når hun er for træt til selv at spise. Vi er nede på 3 flasker om dagen, som ligger middag og aften, og hun får i alt ca. 650 ml MME dagligt.

Hun har stort set altid sovet igennem om natten, fra hun var helt lille, men for noget tid siden begyndte hun næsten hver nat at vågne op omkring kl. 01. Her kunne vi kun få hende til at sove videre, hvis vi gav hende en flaske. Hun drak her alt mellem 150 og 500 (!) ml. Vågentiden kunne i alt godt vare et par timer. Vi er herefter begyndt at tilbyde hende havregrød med lidt frugtmos inden hun skal i seng, og det har virket rigtig godt på de natlige opvågninger, som stort set er forsvundet. Hun spiser næsten en hel portion hver aften nu, dvs. op mod 1 dl havregryn.

Af og til vågner hun dog stadig op midt om natten, og kun med en flaske (eller to) kan vi få hende til at sove videre. Hun virker altså ikke til at være rigtig mæt og har derfor svært ...

Annonce

... ved at sove igennem. Oftest sker opvågningerne de dage, hvor hun ikke har sovet sin tredje lur om eftermiddagen, fordi hun har taget en lang middagslur i stedet og derfor ikke virker til at være træt ved 16-tiden, hvor hun ellers normalt lige sover en halv time.

Hvorfor mon der er denne sammenhæng med opvågningerne om natten og den manglende tredje lur? Vi skal jo gerne helt væk fra den tredje lur, men det tør vi næsten ikke at arbejde på, hvis det bare betyder flere opvågninger om natten.

Hende rytme ser sådan ud:

Kl. 6: Vågner
Kl. 6.45: Havregrød, vand af kop
Kl. 8: Puttes til 1. lur uden flaske, sover ca. 45 min til 1 time
Kl. 9: En halv bolle med smør og ost, frugt i hånden, vand af kop
Kl. 11: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, fisk, rester fra aftensmad mv., vand af kop
Kl. 11.30: Puttes til middagslur med flaske på 240 ml, sover mellem 1-2 timer
Kl. 15: En halv bolle med smør og frugt i hånden, vand af kop
Kl. 16.30: Puttes til 3. lur uden flaske, sover ca. 0,5 time
Kl. 17.30: Aftensmad (hun får ofte serveret det samme som vi spiser, men ofte også rugbrødshapsere som "grøntsagsholder", vand af kop
Kl. 19: Havregrød med lidt frugtmos, vand af kop
Kl. 19.30: Puttes til natten med to flasker på hhv. 240 ml og 120 ml

Vi glæder os meget til at høre fra dig :)

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke