Brev:
Min søn er urolig tidlig morgen
13. december 2021
Alder:
3 mdr.
Min søn er urolig tidlig morgen
Kære Helen
Vi oplever lidt nye udfordringer herhjemme med vores søn på 13 uger, der i forvejen er lidt af en morgenlærke, hvilket du også kan læse i mine tidligere brev, men nu vil vi dels gerne have hjælp til at forstå hvad der foregår og gerne prøve at ændre mønsteret.
For det første er han begyndt have afføring om natten, hvilket er nyt. Som regel kl 00 0100, hvilket kræver at vi skal op endnu en gang. Det tænker jeg ikke vi kan gøre noget ved, men nu er han også begyndt at blive urolig allerede ved 04 tiden, hvilket er lige tidlig nok at stå op selv for os. Han virker heller ikke glad og klar til at stå op, men græder heller ikke - han er bare urolig. Vifter med armene og kaster sig lidt rundt i sengen.
Som regel kan vi få ham til at sove 5-10 min af gangen ved at give sut igen og igen og måske holde i hånd eller på maven. Vi prøver at undgå at han ellers skal være afhængig af den slags for at det ikke blive en vane. Jeg prøver også at amme, selvom der måske kun er gået 45 min til 1.5 time siden sidst, hvilket nogen gange kan købe os en halv times mere søvn, men han virker egentlig ikke sulten på det tidspunkt.
Jeg ammer i forvejen meget. Hver 3 time om dagen og hver 2 time (mindst)om natten i snit. Jeg sørger ellers for at prøve at fylde ham godt op med mælk om aftenen. For en uges siden flyttede han fra sin lift Over i bedsidecrip, men jeg tror ikke at det er det, fordi han virker til at være glad for at få mere plads.
Vi står op kl 06, han powernapper ca 30 min fra 0745 og kommer ud til formiddagslur ved 0930 1000 tiden. Her sover han ca 2.5 time og det samme om eftermiddagen. Nogle gange får han en powernap kl 17. Kl 1900 1930 er han klar til sengen igen. Vi har læst din bog om søvn og prøver at flytte hans sengetid lidt og udfordrer ham godt motorisk, når han er vågen mellem dagsture (ca 1.5 2 timer).
Kan du hjælpe os til at forstå hvad der mon forgår og hvordan vi kan få ham til at sove roligere og lidt længere?
Bedste hilsner
Christina