Min søn er urolig tidlig morgen

13. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Min søn er urolig tidlig morgen

Kære Helen

Vi oplever lidt nye udfordringer herhjemme med vores søn på 13 uger, der i forvejen er lidt af en morgenlærke, hvilket du også kan læse i mine tidligere brev, men nu vil vi dels gerne have hjælp til at forstå hvad der foregår og gerne prøve at ændre mønsteret.

For det første er han begyndt have afføring om natten, hvilket er nyt. Som regel kl 00 0100, hvilket kræver at vi skal op endnu en gang. Det tænker jeg ikke vi kan gøre noget ved, men nu er han også begyndt at blive urolig allerede ved 04 tiden, hvilket er lige tidlig nok at stå op selv for os. Han virker heller ikke glad og klar til at stå op, men græder heller ikke - han er bare urolig. Vifter med armene og kaster sig lidt rundt i sengen.

Som regel kan vi få ham til at sove 5-10 min af gangen ved at give sut igen og igen og måske holde i hånd eller på maven. Vi prøver at undgå at han ellers skal være afhængig af den slags for at det ikke blive en vane. Jeg prøver også at amme, selvom der måske kun er gået 45 ...

Annonce

... min til 1.5 time siden sidst, hvilket nogen gange kan købe os en halv times mere søvn, men han virker egentlig ikke sulten på det tidspunkt.

Jeg ammer i forvejen meget. Hver 3 time om dagen og hver 2 time (mindst)om natten i snit. Jeg sørger ellers for at prøve at fylde ham godt op med mælk om aftenen. For en uges siden flyttede han fra sin lift Over i bedsidecrip, men jeg tror ikke at det er det, fordi han virker til at være glad for at få mere plads.

Vi står op kl 06, han powernapper ca 30 min fra 0745 og kommer ud til formiddagslur ved 0930 1000 tiden. Her sover han ca 2.5 time og det samme om eftermiddagen. Nogle gange får han en powernap kl 17. Kl 1900 1930 er han klar til sengen igen. Vi har læst din bog om søvn og prøver at flytte hans sengetid lidt og udfordrer ham godt motorisk, når han er vågen mellem dagsture (ca 1.5 2 timer).

Kan du hjælpe os til at forstå hvad der mon forgår og hvordan vi kan få ham til at sove roligere og lidt længere?

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!