Brev:
Blive eller forlade rummet, når pigerne laver fjol i tremmesenge ved godnattid?
5. december 2021
Alder:
15 mdr.
Hej Helen
Vi søger lidt tips omkring putning ifht at rejse sig og lege i tremmesengen inden de falder ind i drømmeland.
Det går pt godt med vores putninger.
Det tager os oftes max 30min, vi putter et barn på hver sit værelse.
Vi har oftes gode putninger, og minimalt brok, og de er oftes i godt humør ved sengetid, selvom de er trætte. Vi putter mellem 19-19:30.
Vi taler som udgangspunkt ikke til dem når vi putter, men vi synger en enkelt sang/nynner, nusse og siger shhh efter behov.
Når de rejser sig, siger vi kort i en varm tone “jeg vil gerne have du lægger dig ned” og hjælper dem med til det.
Alt er jo egentlig fint, og dagen afslutter godt <3
Men de rejser sig op lidt ofte synes vi, fjolle rundt, og synes det er rigtig skønt med at lægge sutter i tremmesengekanten og kaste sutter overbords, pludre og bare rigtig hygger sig😄 hvad jo også er en dejlig afslutning på dagen for dem.
Det vi gør nu, er at vi hjælper dem ned igen, imens vi siger det er det vi gerne vil have.
De er godt klar over hvad det betyder, men det hygger sig bare, og rejser sig oftes igen 5-15gange måske endda flere😄
Har prøvet at forlader rummet, når jeg synes nu har vi gjort det nok gange, og kommer tilbage når de kalder. De kalder hurtigt, de finder stadigvæk stor tryghed i at vi er der, og de kan høre os.
Det er vigtigt for os at det er trygt og rart at skulle sove. Og vi vil også gerne være der.
Men kan bare godt få følelsen af, at det er ekstra sjovt at fjolle fordi vi er der.
Mine tanker er hvordan vi kan håndtere dette.
Ville du anbefale vi fortsætter som nu, at hjælpe dem ned - også lærer de med tiden, at man skal blive liggende.
Eller ville vi med fordel kunne øve dem i, at når de rejser sig, at så er det uden mor og far, og vi går ud af rummet til de kalder/giver lyd (også selvom det måske er med kort interval her i starten - måske de ville blive mere okay med der på sigt). Og de på den måde med tiden finde ud af, at hov vi skal blive liggende og finde ro. Men også at det er trygt nok, selvom mor og far går.
Eller hvordan ville du tænker vi kunne gøre det?
Med venlig hilsen
Nora og Ellas forældre