Blive eller forlade rummet, når pigerne laver fjol i tremmesenge ved godnattid?

5. december 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Blive eller forlade rummet, når pigerne laver fjol i tremmesenge ved godnattid?

Hej Helen

Vi søger lidt tips omkring putning ifht at rejse sig og lege i tremmesengen inden de falder ind i drømmeland.

Det går pt godt med vores putninger.
Det tager os oftes max 30min, vi putter et barn på hver sit værelse.
Vi har oftes gode putninger, og minimalt brok, og de er oftes i godt humør ved sengetid, selvom de er trætte. Vi putter mellem 19-19:30.

Vi taler som udgangspunkt ikke til dem når vi putter, men vi synger en enkelt sang/nynner, nusse og siger shhh efter behov.

Når de rejser sig, siger vi kort i en varm tone “jeg vil gerne have du lægger dig ned” og hjælper dem med til det.

Alt er jo egentlig fint, og dagen afslutter godt <3

Men de rejser sig op lidt ofte synes vi, fjolle rundt, og synes det er rigtig skønt med at lægge sutter i tremmesengekanten og kaste sutter overbords, pludre og bare rigtig hygger sig😄 hvad jo også er en dejlig afslutning på dagen for dem.

Det vi gør nu, er at vi hjælper dem ned igen, imens vi siger det er det vi gerne vil have.
De er godt klar over hvad det betyder, men det hygger sig bare, og ...

Annonce

... rejser sig oftes igen 5-15gange måske endda flere😄

Har prøvet at forlader rummet, når jeg synes nu har vi gjort det nok gange, og kommer tilbage når de kalder. De kalder hurtigt, de finder stadigvæk stor tryghed i at vi er der, og de kan høre os.

Det er vigtigt for os at det er trygt og rart at skulle sove. Og vi vil også gerne være der.
Men kan bare godt få følelsen af, at det er ekstra sjovt at fjolle fordi vi er der.
Mine tanker er hvordan vi kan håndtere dette.

Ville du anbefale vi fortsætter som nu, at hjælpe dem ned - også lærer de med tiden, at man skal blive liggende.

Eller ville vi med fordel kunne øve dem i, at når de rejser sig, at så er det uden mor og far, og vi går ud af rummet til de kalder/giver lyd (også selvom det måske er med kort interval her i starten - måske de ville blive mere okay med der på sigt). Og de på den måde med tiden finde ud af, at hov vi skal blive liggende og finde ro. Men også at det er trygt nok, selvom mor og far går.

Eller hvordan ville du tænker vi kunne gøre det?

Med venlig hilsen
Nora og Ellas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to