Brev:
Stadig søvnproblemer - trods eget værelse
27. november 2021
Alder:
6 mdr.
Stadig søvnproblemer - trods eget værelse
Kære Helen
Jeg har igen brug for hjælp, da søvnen stadig volder problemer herhjemme.
Din mindste er nu snart 7 mdr, og er rykket ud af vores soveværelse og ind på sit eget værelse for 3 uger siden. Det fungerer fint, men jeg havde håbet det ville hjælpe på hans søvn at rykke ud så vi ikke længere vækkede hinanden, men det er stadig det samme.
Vi er rigtig godt igang med maden. Han spiser næsten alt og i gode store portioner. Han sover også super godt i barnevognen i løbet af dagen, men nætterne er præget af mange opvågninger, og vil så gerne have ham til at sove igennem. Et typisk døgn er således (inspireret af dit skema fra madbogen)
Omkring kl 6/6.30 vi står op
Kl 8 morgenmad, grød og vand af kop
Kl 9, ammes og puttes til lur. Her sover han ofte 3 timer, og sikkert mere hvis ikke jeg vækkede ham. Han får kun lov til at sove 3 timer
Kl 12/12.30 frokost. Grøntsagsmos med kød og vand af kop
Kl 14.30/15 ammes og puttes til lur. Tager for det meste kun en times tid/halvanden her
Kl 16 eftermiddagsmad grøntsags eller frugtgrød samt frisk frugt, fx en hel banan som er most meget lidt eller både af mandarin ect vand af kop
Kl 17.30/ 18 aftensmad med resten af familien. Grøntsagsmos med kød og smage på det vi andre får hvis det giver mening og vand af kop
Kl 19/19.30 ammes fra begge bryster og puttes til nat
Kl 21.30/22 vågner og bliver vugget i søvn enten i sengen eller i arme hvis det første ikke er nok (ammes ikke)
Kl 23/24 vågner og ammes (drømmetår)
Kl 02 vågner og ammes ikke. Tages ofte op og vugger i armene. Er typisk vågen en halv times tid, men ikke ked af det. Ligger bare lydløst i mine arme og glor på mig
Kl 03.30/4 vågner og vugges i søvn eller ammes
Kl 5 vågner og ammes
Kl 6, vi står op
Han bliver ikke ammet i søvn når vi putter til nat. Han falder ofte i søvn, men sørger for at lirke brystvorten ud inden og at han registrerer når han lægges ned i sengen.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre anderledes for at få ham til at sove igennem om natten. Føler jeg gør alt hvad eksperterne siger.
Jeg er i tvivl om han sover for meget om dagen? Eller om det er dumt at vække ham fra formiddagsluren. Synes bare over 3 timer er meget at sove. Vil ikke have han bytter om på dag og nat.
Hvad kan jeg gøre mere for han ikke vågner hver anden time hele natten? Og hvordan får jeg ham til at sove videre selv når han vågner så jeg ikke skal rende frem og tilbage hele natten?
Kærlig hilsen
den trætte mor